وبلاگ

تورم در بخش مسکن ترکیه

تورم در بخش مسکن ترکیه

آمار داده های بانک مرکزی ترکیه حاکی از آن است که نرخ تورم در این کشور طی یک سال افزایش چشمگیری داشته است و بخش مسکن نیز از این تغییر و تحول در امان نبوده و شاخص تورم در بخش مسکن ترکیه به گونه ای است که نسبت به سال گذشته حدود 40 درصد قیمت خرید ملک در ترکیه و فروش، رهن و اجاره افزایش یافته است.
همان طور که می دانید ترکیه کشوری بسیار جذاب برای سرمایه گذاران خارجی است، دولت این کشور در سال های اخیر با اتخاذ سیاست هایی به خصوص در جذب سرمایه گذران خارجی سعی نموده تا جایگاه اقتصاد ترکیه را در جهان ارتقاء ببخشد که ظاهرا در این امر نیز توانسته موفق عمل کند. از این رو اتباع سایر کشورها از جمله ایران مشتاق سرمایه گذاری در بخش های مختلف به خصوص در بحث مسکن هستند. از آنجایی که کشور ترکیه با تورم نیز به نوعی دسته و پنجه نرم می کند با این مقدمه چینی و با توجه به جذابیت خرید مستغلات برای ایرانیان در ترکیه، می خواهیم به موضوع تورم در بخش مسکن ترکیه بپردازیم پس تا پایان ما را همراهی بفرمایید.
وضعیت اقتصادی در کشور ترکیه
ترکیه از آن جمله کشورهای در حال رشد است که در چند دهه اخیر توانسته خود را به کشورهای پیشرفته نزدیکتر سازد و جایگاهی ویژه ای به خود اختصاص دهد. یکی از عمده دلایل این پیشرفت، می توان به اقتصاد رو به رشد این کشور اشاره نمود، اقتصاد ترکیه گرچه فراز و نشیب های بی شماری را در طول تاریخ تجربه کرده است اما چند سالیست که رشد خوبی را شاهد بوده به گونه ای که توانسته به عنوان ششمین اقتصاد برتر اروپا خود را معرفی نماید.
این رشد اقتصادی فرصتی را ایجاد نموده تا ترکیه به کشوری محبوب برای جذب سرمایه گذاران خارجی تبدیل شود. بسیاری تصور می کنند که علت رشد اقتصادی این کشور وجود جذابیت های گردشگری است یعنی وابسته به وجود توریست می باشد، باید بگوییم که دولت ترکیه علاوه بر سرمایه گذاری کلان در بخش گردشگری، بر روی صنایع تولیدی همچون نساجی و پوشاک بسیار تمرکز نموده است به گونه ای که این کشور یکی از قطب های مهم تولید پوشاک در جهان به حساب می آید.
تورم در بخش مسکن ترکیه
همچنین کشور ترکیه با پیشرفت در بخش کشاورزی، خودروسازی، دامپروری، تولید آهن و فولاد، تولید کود مصنوعی، تولید شیشه و تولید سیمان توانسته به عنوان اقتصادی نوظهور در بین ابر قدرت های اقتصادی دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد. بر اساس آمار سازمان اقتصاد جهانی در سال 2020، ترکیه موفق به کسب جایگاه نوزدهم اقتصاد دنیا شده است که در این رده بندی جایگاهی بالاتر از سوئیس دارد.
طبق آمار بانک جهانی، تولید ناخالص ترکیه چیزی حدود 744 میلیارد دلار بوده و همچنین آمارها نشان می دهد که میانگین درآمد مردم در سال های اخیر از حد متوسط نیز بالاتر بوده است و پیش بینی می گردد اگر دولت بتواند میزان تورم و بیکاری را کنترل نماید به کشورهای میلیاردی از نظر تولید ناخالصی نزدیکتر شود.
دلایل شکوفایی اقتصادی در ترکیه
همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم دولت ترکیه برای این که بتواند سرمایه گذاران خارجی بیشتری را به سمت کشور بکشاند تسهیلاتی در اختیار آن ها قرار داده تا راحتر بتوانند به این کشور ورود پیدا کنند و در سطح گسترده تری سرمایه گذاری نمایند. از جمله این تسهیلات این است که اتباع سایر کشورها با خرید ملک و سایر مستغلات می توانند تبعیت این کشور را بگیرند و از حقوق شهروندی برخوردار شوند. این امر موجب شده خارجیان بی شماری از سرتاسر دنیا به ویژه کشورهای در حال توسعه به فکر زندگی کردن و سرمایه گذاری در این کشور بیفتند چیزی که این روزها بسیاری از مهاجرین ایرانی به منظور افزایش اندوخته مالی خود از طریق خرید ملک و مسکن در ترکیه، به دنبال آن هستند.
وضعیت بازار مسکن در ترکیه و اثرات تورم در بخش مسکن ترکیه
گفتیم که بسیاری از خارجیان بنا به دلایل مختلف از جمله کسب درآمدی بیشتر، در بخش مسکن ورود پیدا نموده اند و توانسته اند سرمایه گذاری های کلانی را در این بخش پیاده سازی نمایند. آمارها در سال 2020 حاکی از آن است که با وجود افت 5 درصدی خرید آپارتمان توسط شهروندان ترک، بیش از 10 درصد معاملات مسکن توسط خارجیان افزایش است که در این بین ایرانیان پیشتاز سرمایه گذاران خارجی در ترکیه بوده اند. به نحوی که خرید آپارتمان و یا هر نوع مستغلات دیگر در در سه سال گذشته توسط ایرانیان 8 برابر رشد داشته است.
ترکیه در بین صد کشور دنیا، پنجمین کشور است که لقب بازار مسکن ارزان را به خود اختصاص داده، که علت این رونقی در معاملات را می توان به خاطر وجود تسهیلاتی همچون وام دانست. بانک های این کشور به اندازه 70 الی 75 درصد از قیمت مسکن را وام پرداخت می کنند. از دیگر دلایل جذابیت خرید مسکن در ترکیه می توان به کاهش ارزش لیر در برابر یورو و دلار دانست که این امر موجب افت شدید قیمت در بازار داخلی به خصوص در بخش مسکن شده است. معافیت مالیاتی و تخفیف عوارض از جمله راهکار های دولت ترکیه به منظور جذب سرمایه گذاران خارجی در بخش مسکن می باشد.

شاخص تورم در بخش مسکن ترکیه
شاخص تورم در بخش مسکن ترکیه

قیمت خرید و فروش مسکن
ترکیه با وجود این که در سال های اخیر رشد اقتصادی خوبی را تجربه نموده؛ اما بنا به دلایلی نرخ تورم در کل این کشور افزایش چشمگیری داشته به نحوی که میانگین این نرخ در سال گذشته 15.4 درصد بود. این نرخ دو رقمی گرچه زیاد است اما رشد و رونق در مسکن نشان می دهد که میزان تورم در این بخش، کمتر از نرخ سالانه تورم در این کشور می باشد. تورم در بخش مسکن ترکیه در مقایسه با سایر کشورهای آسیایی و حتی اروپایی بیشتر است اما با این حال بازار مسکن این کشور یکی از 20 بازار اول جهان از نظر سرمایه گذاری به حساب می آید.
مشاورین گروه آسمان با سالها سابقه و تجربه در امور ملکی راهنمای مناسبی جهت تصمیم گیریهای شما در سرمایه گذاری و خرید وفروش ملک در کشور ترکیه میباشند.

٪ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه