وبلاگ

نظام آموزشی ترکیه

بی تردید لازمه ادامه تحصیل در هر کشوری،آشنایی کامل با نظام آموزشی آن کشور میباشدکه میتواند به انتخاب های تحصیلی موفقیت آمیز کمک شایانی کند. یکی از کشورهایی که در زمینه نظام آموزش در چند سال اخیر بسیار مورد توجه دانشجویان بین المللی قرار گرفته است ، کشور ترکیه میباشد. لذا در این مقاله با نظام آموزشی ترکیه و سیستم تحصیل در کشور ترکیه آشنا خواهیم شد.
نظام آموزشی در این کشور شبیه به سایر کشورها بصورت مرحله به مرحله یا مقطعی میباشد. بطوریکه برای به پایان رساندن دوره برای کسب مدرک دیپلم ، 12 سال آموزشی برای هر فرد الزامی است.
پیشینه آموزش در ترکیه به زمان سلطان محمود دوم در سال 1857 برمیگردد . وزارت معارف عمومی آغازگر آموزش دولتی ، با هدف بازبینی قوانین آموزش در سال 1869 ، به نظام آموزشی نظم خوبی بخشید. بر این اساس پایه نظام آموزش کنونی در سال 1926 پایه گذاری شد
پس از اصلاحات سیستم آموزشی ترکیه در سال 2012، دانش آموختگان 4 سال در دوره ابتدایی، 4 سال در دوره متوسطه اول و حدود 4 سال در دوره متوسطه دوم یا همان دبیرستان ، دوره تحصیلی خود را میگذرانند.
نظام آموزشی ترکیه و آموزش پیش دبستانی (مهد کودک) (Ana Okul)
این مقطع اولین دوره آموزشی غیر اجباری نظام آموزشی ترکیه به حساب می آید و برای آمادگی کودکان برای ورود به مراحل بعدی آموزشی کاربرد دارد.
ابتدایی(پایه) (İlk Okul)
طول این مقطع حدود 4 سال به طول می انجامد و برای کودکان 6 تا 10 سال برنامه ریزی شده است. والدین با دریافت گواهی از پزشک میتوانند کودکان 6 ساله و بالاترخود را برایثبت نام این مقطع در مدارس دولتی بصورت غیر حضوری (اینترنتی) با در نظر گرفتن آدرس محل سکونت ، ثبت نام کنند.
اما این موضوع در مورد مدارس خصوصی صادق نبوده و دانش آموزان می توانند فارق از آدرس محل سکونت در مدرسه مورد نظر ثبت نام کنند. محتوای درسی در این مقطع بصورت شنیداری و تصویری است ، همچنین آموزش زبان انگلیسی از سال دوم و دروس فرهنگ از سال چهارم به بعد تدریس میشود.
دوره (راهنمایی) (Orta Okul)
درکشور ترکیه این بخش شامل دو مقطع راهنمایی میباشد که از سنین 10 تا 14 سال برگزارمیشود. غیر از سرفصل های اجباری دوره راهنمایی، بر اساس تفکر دموکراتیک دانش آموزان میتوانند بصورت برنامه 8 ساعته در هفته دروس اختیاری با موضوعات دین، دروس فنی، زبانهای خارجی و سایر رشته های ورزشی توسط دانش آموزان انتخاب را آموزش ببینند.
دوره دبیرستان (lise)
آزمون ورودیTEOG، قبل از ورود به مقطع دبیرستان است که از سال 2014 برگزار میشود. دانش آموختگان دوره متوسطه در آخر سال چهارم دوره راهنمایی با گذراندن آزمون TEGO و کسب نمره قبولی به این مقطع وارد میشوند.مقطع متوسطه برای دانش آموزان دبیرستانی در رشته های ریاضی، فیزیک، علوم تجربی و علوم اجتماعی و در بخش هنرستان در رشته های فنی و صنعتی تقسیم بندی شده است. تنوع عنوان های دورها در این بخش شامل: مطالعات اجتماعی، فنی ، دینی و فناوری به بحث آموزش میپردازند.

نظام آموزشی ترکیه
نظام آموزشی ترکیه

آموزش دبیرستان زمانی است که 12 سال تحصیلی دانش‌آموز به‌پایان می‌رسد و در پایان آن یک آزمون برگزار خواهد شد که پس‌ازآن دانش‌آموز پیش‌دانشگاهی را می‌گذراند و برای دانشگاه آماده می‌شود. این مدارس درست مثل ایران به رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی و فنی تقسیم می‌شوند. ادبیات ترکی استانبولی، ریاضیات، هندسه، تاریخ ترکیه، جغرافیا، شیمی، زیست‌شناسی، زبان خارجه ازجمله درس‌هایی است که دانش‌آموز باید آن‌ها را آموزش ببیند.
نظام آموزشی ترکیه و آموزش عالی (دانشگاه- کالج) (Yüksek eğitim)
ورود فارغ التحصیلان مقطع دبیرستان و هنرستان میتوانند با داشتن مدرک از مقاطع قبلی و قبولی در آزمون ورودی (کنکور) به دانشگاه وارد شوند. برای ورود به دانشگاه ها و کالج های کشور ترکیه ،شرایط آزمون ورودی برای متقاضیان خارجی و داخلی متفاوت است. همانند سیستم آموزشی در ایران ، رتبه بندی و پذیرش دانشجویان بر اساس نمره آنان در آزمون سراسری میباشد.
دانشگاه‌های ترکیه با برنامه های متنوع آموزشی برای دانشجویانی که مقطع دبیرستان را به پایان رسانده باشند، در رشته‌های مختلف آموزش‌های تخصصی ویژه‌ای ارائه می‌دهد. هدف اصلی دانشگاه‌های ترکیه افزایش آموزش عالی به منظور جهانی سازی کامل دنیا از لحاظ کمیت و کیفیت می‌باشد. دانشگاه های کشور ترکیه به دو نوع خصوصی و دولتی تقسیم میشوند.
پس از پایان تحصیلات در مقطع دبیرستان ، داوطلبان وارد دوره کاردانی و کارشناسی میشوند. تحصیل در دوره کاردانی حدود 2سال و دوره کارشناسی حدود 4 سال بطور پیوسته به طول می انجامد. تنوع در نظام آموزشی ترکیه بصورتی است که امکان تحصیل در دوره های شبانه و غیرحضوری با شهریه و کیفیت آموزشی متفاوت امکان پذیر میباشد.
تحصیلات تکمیلی در نظام آموزشی ترکیه همانند سایر کشورها دربرگیرنده مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری میباشد که توسط سیستم آموزشی این کشور بر اساس نیاز بازار بصورت کاربردی در موسسات و دانشگاه های دولتی وخصوصی برنامه ریزی شده است.
پس از پایان دوره لیسانس برای ورود به مقطع بعدی قبولی در امتحان ALES ضروری است. حداقل مدت زمان دوره های آموزش کارشناسی ارشد دو سال میباشد که با توجه به نوع دوره (پژوهش یا آموزش) با تکمیل پایان نامه و پروژه به پایان میرسد. دوره دکتری که شامل کلاس های آموزشی ، پژوهش ، پایانامه و دفاع از رساله میباشد ، طی چهار سال به پایان خواهد رسید. در نظر گرفتن این مطلب ضروری است که با توجه به رشته انتخابی شرایط، طول دوره آموزشی و حتی امکانات دوره تحصیلی برای دانشجویان متفاوت خواهد بود.
تاریخ های مهم دوره تحصیلی تعطیات پایان سال تحصیلی
سال تحصیلی معمولا در 9 ایلول ( شهریور) آغاز می شود و اولین تعطیلی سال تحصیلی از 18 تا 22 کاسیم (آبان) است. تعطیلات میان سال از20 تا 31 اوجاک 2020 (دی) می باشد. دومین ترم از 3 شوبات( بهمن) آغاز می شود. از ششم تا دهم نیسان ( فروردین) دومین تعطیلات میان ترم آغاز می شود. ترم دوم از 13 نیسان تا 19 هازیران (خرداد) ادامه می یابد و در این روز تعطیلات 11 هفته ای پایان سال آغاز می گردد.
نظام آموزشی ترکیه برای دانشجویان خارجی
– شرط اولیه ورود به دانشگاه داشتن اصل و ترجمه رسمی مدرک دیپلم متوسطه (دبیرستان یا هنرستان) است که توسط دانشگاه ها و کالج ترکیه ارزیابی و تائید میشود. همچنین باید در مورد معادل سازی دورس تحصیلی مطابق با چارت درسی و نظام آموزشی دانشگاه مقصد ، اقدامات لازم توسط داوطلبان انجام شود.
– تمامی داوطلبان تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه اگر رشته مورد نظر به زبان ترکی ارائه شود میبایست مدرکی معتبر مبنی بر تسلط به زبان ترکی استانبولی، و یا اگر متقاضی تحصیل در رشته ای به زبان انگلیسی هستند، بتوانند مدرک زبان انگلیسی (تافل) مورد تائید دانشگاه را ارائه دهند.
– به طور معمول دانشجویان اخراجی از دانشگاه های خارجی مجاز به تحصیل در مراکز آموزش عالی کشور ترکیه نمیباشند.
– از مراحل بعدی ورود و ادامه تحصیل در دانشگاه میتوان به اخذ پذیرش و تقاضای ویزای تحصیلی اشاره کرد.
آشنایی با نظام آموزشی ترکیه
آشنایی با نظام آموزشی ترکیه

میانگین هزینه ی زندگی سال تحصیلی در نظام آموزشی ترکیه
لازم به توضیح است که ارقام استخراج شده بر حسب میانگین هزینه های برآورد شده بوده و بر اساس شرای شخص، شهر و سال متغیر می باشد.
• هزینه ی اقامتگاه 18.265 لیره
• مواد غذایی و خوارو بار 11.277 لیره
• قبوض 8.697 لیره
• پوشاک و ملزومات آن 6.731 لیره
• تفریح 6.250 لیره
• رستوران و غذا 5.858 لیره
• کرایه رفت و آمد 4.517 لیره
• کتاب و جزوات آموزشی 1.927 لیره
• فعالیتهای ورزشی 675 لیره
• سایر موارد 725 لیره
مجوز کار و بیمه تامین اجتماعی در نظام آموزشی ترکیه
از آنجایی که بیمه تامین اجتماعی برای همه اقشار در کشور ترکیه اجباری است ، افراد بالای 18 سال از پوشش بیمه ای خانواده خارج میشوند .در دوره دانشجوی در مقطع لیسانس تا سن 20 سالگی و دانشجودر مقطع کارشناسی ارشد تا 25 سالگی میتواند از مزایای بیمه تامین اجتماعی برخودار شود. افراد بالای 25 سال که هنوز دانشجو میباشند میتوانند با پرداخت حق بیمه ماهانه از پوشش بیمه استفاده نمایند.
دانشجویان خارجی که در دوره تحصیل خود از دولت بورسه تحصیلی دریافت میکنند، اجازه ی کار در حین تحصیل یا پس از اتمام تحصیلاتشان رامقطع کاردانی و کارشناسی ندارند. این مورد برای دانشجویان فوق لیسانس و دکترا صدق نمی کند. امکان انجام کار در حین تحصیل فقط برای دانشجویان بین المللی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به شرط اخذ مجوز کار در سیستم آموزشی ترکیه امکان پذیر است. و دانشجویان کارشناسی و سطوح پایین تر حق کار در ترکیه را ندارند. مدت اعتبار مجوز کار دانشجویان با توجه به مدت ویزای تحصیلی آنها تعیین می شود. به دانشجویانی که مجوز اقامت خود را تمدید نکرده اند، مجوز کار داده نمی شود.
پاسپورت دانشجویانی که بدون مجوز در شرکتهای خصوصی به عنوان کارگر یا کارآموز مشغول به میشوند، توقیف می گردد و پروسه اخراج از ترکیه برای آنها آغاز می گردد. دانشجویانی که با طرح مبادله ی دانشجو به ترکیه آمده اند، می توانند در نهادهای دولتی و عمومی مشغول به کار شوند و برای آن نیازی به اخذ مجوز کار ندارند و فقط باید مجوز اقامت داشته باشند.
شرکت آسمان افتخار دارد تا شما را در اخذ پذیرش رشته دانشگاهی مورد نظرتان در مقاطع مختلف به صورت تخصصی و حرفه ای یاری نماید.

٪ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه