وبلاگ

فرصت های سرمایه گذاری در ترکیه

فرصت های سرمایه گذاری در ترکیه

استفاده از فرصت های سرمایه گذاری در ترکیه می تواند با منافع زیادی برای ایرانیان همراه باشد مشروط بر این که، تمام جوانب مثبت و منفی فرصت های ایجاد شده را شناسایی و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد تا میزان ریسک و خطر پذیری آن به حداقل برسد.

به عقیده بسیاری از سرمایه داران، در بین کشورهای حوزه خاورمیانه، ترکیه کشوری مناسب برای سرمایه گذاری می باشد، زیرا با توجه به رونق گردشگری و شکوفایی اقتصادی که در سال های اخیر شاهد آن بوده توانسته زمینه ساز فرصت های کسب درآمد برای کشورهای خارجی از جمله ایرانیان باشد. در همین ارتباط قصد داریم که پست خود را به فرصت های سرمایه گذاری ایجاد شده در کشور ترکیه اختصاص دهیم تا برای آن دسته از افرادی که قصد سرمایه گذاری در این کشور را دارند بتواند موثر باشد؛ پس تا پایان با ما باشید.
دلایل سرمایه گذاری در ترکیه
ترکیه به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی که دارد پلی ارتباطی بین اروپا و آسیا به حساب می آید. از طرفی دیگر این کشور توانسته قانون گذاری خود را در ارتباط با مشوق های سرمایه گذاری، با بسیاری از استانداردهای روز اروپا تطبیق دهد که این عوامل سبب شده ترکیه به مکان جذابی برای تجارت تبدیل شود.
7
کشور ترکیه در سال های اخیر با کاهش کسری بودجه، شکوفایی و ثبات اقتصادی که داشته با فراهم نمودن فرصت های سرمایه گذاری، تمام سعی خود را کرده تا سرمایه گذاران خارجی بیشتری به خاک خود جذب کند. از این رو افراد خارجی که به قصد سرمایه گذاری به این کشور وارد می شوند می توانند از مزایای بسیاری که دولت در اختیار آن ها می گذارد بهره مند شوند. وجود همین خدمات ارائه شده و فرصت های سرمایه گذاری در ترکیه سبب شده ایرانیان بسیاری در بخش های مختلف این کشور به خصوص ساختمان و ملک به طور گسترده ای سرمایه گذاری کنند. در واقع دولت ترکیه با پیشنهاد دادن طرح های تشویقی زمینه ای را فراهم نموده تا سرمایه گذران خارجی بتوانند موثرتر و سودمندتر عمل کنند. اما از این طرح های تشویقی که توانسته فرصت های سرمایه گذاری در ترکیه را برای خارجیان فراهم آورد می توان اشاره ای به موارد زیر نمود:
• معاف نمودن از مالیات بر ارزش افزوده
• کم نمودن مالیات بر درآمد
• حمایت از حق بیمه تامین اجتماعی اعم از کارفرمایان و کارگران
• حمایت از نرخ بهره
• اختصاص دادن زمین
• و…
علاوه بر تشویق و حمایت های دولتی، ثبات اقتصادی، نیروی جوان و تحصیل کرده، مراوده تجاری به صورت آزاد با 20 کشور دنیا، وجود زیر ساخت های مناسب، امنیت بالای سرمایه گذاری و … از دیگر دلایل خارجیان برای سرمایه گذاری در این کشور می باشد.
8
مهمترین مزیت سرمایه گذاری در کشور ترکیه
همان طور که پیش تر نیز اشاره گردید دولت ترکیه به منظور جذب بهتر سرمایه گذاری خارجی، یکسری خدمات را نیز ارائه داده است. چرا که سرمایه گذاران خارجی تمایل دارند در کنار سود حاصل از سرمایه گذاری، از مزایای آن نیز بهره مند شوند. و از آنجایی که دولت ترکیه به خوبی توانسته این موضوع را درک کند سعی نموده تا با فراهم کردن یکسری خدمات، نظر سرمایه گذاران را به بهترین شکل ممکن جلب نماید. از جمله مهمترین مزیت فرصت های سرمایه گذاری در ترکیه عبارت اند از:

1- گرفتن اقامت در ترکیه: بسیاری از خارجیان به دنبال یافتن راهی برای گرفتن اقامت در این کشور می باشند. که سرمایه گذاری یکی از راه های مناسب برای اخذ اقامت به حساب می آید. ایرانیان برای این که اقامت ترکیه را بگیرند به چندین روش از جمله خرید ملک، تاسیس شرکت، سپرده گذاری در بانک های ترکیه و … می توانند سرمایه گذاری کنند. اما سرمایه گذاران بایستی توجه داشته باشند که ترکیه در این ارتباط یکسری قواعد و قوانین وضع نموده که در این خصوص مهاجران لازم است قبل از اقدان نمودن، اطلاعات و دانش کافی را به دست آورند تا با دیدی واضح تر تصمیم بگیرند.
2- گرفتن پاسپورت: با سرمایه گذاری در ترکیه فرد سرمایه گذار در حدود سه ماه می تواند برای خود، همسر و فرزندان زیر 18 سال پاسپورت بگیرد. پاسپورت ترکیه رتبه 39 دنیا را به خود اختصاص داده و افراد با داشتن آن می توانند بدون اخذ ویزا به 107 کشور جهان سفر کنند.
3- تحصیل رایگان و بهره مندی از خدمات درمانی: از فرصت های سرمایه گذاری در ترکیه برای خارجیان، تحصیل رایگان در مدارس و دانشگاه های دولتی می باشد. همچنین اعضای خانواده سرمایه گذاران خارجی همانند سایر شهروندان ترک می توانند علاوه بر تحصیل در مقاطع مختلف از خدمات درمانی نیز نهایت بهره را ببرند.
انواع روش های سرمایه گذاری در ترکیه
اتباع سایر کشورها می توانند با روش های زیر از فرصت های سرمایه گذاری در ترکیه به منظور دستیابی به سود و منفعتی بیشتر نهایت بهره را ببرند:

• سرمایه گذاری از طریق ملک و مستغلات: یکی از مطمئن ترین راه ها برای سرمایه گذاری در این کشور خرید ملک می باشد. بر اساس آمارهای منتشر شده ایران بعد از کشورهای عربی، درجایگاه دوم خرید ملک در ترکیه قرار دارد.
• سرمایه گذاری در بانک: سرمایه گذاری از طریق خرید سهام، اوراق قرضی دولتی، سپرده گذاری و …
• سرمایه گذاری از طریق تاسیس شرکت: در این روش افراد می توانند از طریق تاسیس شرکت به کسب و کار مورد دلخواه خود دست یابند.
• سرمایه گذاری در بخش پوشاک نساجی: کشور ترکیه در این بخش توانسته به موفقیت های خوبی دست یابد. گرچه چین به عنوان بزرگترین تولید کننده پوشاک در جهان محسوب می شود با این حال ترکیه از نظر کیفیت و منابع اولیه توانسته بهتر عمل کند.
• سرمایه گذاری در بخش فناوری و اطلاعات
• سرمایه گذاری در انرژی و منابع طبیعی
• سرمایه گذاری در محیط زیست و بازیافت

کلام پایانی
برای آشنایی بیشتر با فرصت های سرمایه گذاری در ترکیه می توانید سری به گروه مشاورین آسمان بزنید. این تیم با داشتن پرسنلی ماهر و کارآزموده این آمادگی را دارد که بهترین مشاوره و راهنمایی را برای آن دسته از ایرانیانی که قصد سرمایه گذاری در ترکیه دارند اما مرددند و یا این که نمی دانند در کجا و در چه بخش هایی سرمایه گذاری کنند ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه