وبلاگ

واردات و صادرات

واردات و صادرات به ترکیه می تواند زمینه ساز فرصت های شغلی مناسبی برای قشری از جوانان کشورمان باشد. ترکیه کیلومترها با کشورمان مرز مشترک دارد و می تواند به عنوان یک مقصد تجاری ایده آل برای کالا های ایرانی به حساب آید. از این رو سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی بر روی این موضوع با مزایای بی شماری همراه خواهد بود و یقینا می تواند در به حرکت درآوردن چرخ های اقتصادی کشور بسیار موثر باشد.

اهمیت روابط تجاری با کشور ترکیه
ترکیه کشوری اوراسیایی است که بخشی از آن در قاره اروپا و بخشی نیز در آسیا قرار دارد. از این رو پلی ارتباطی بین دو قاره آسیا و اروپا است که از نظر موقعیت تجاری شرایط ایده آلی را برای این کشور فراهم نموده است. این کشور به خوبی نیز از این موقعیت در جهت شکوفایی اقتصادی در سال های اخیر نهایت بهره را برده به گونه ای که توانسته جایگاه هجدهم اقتصادی جهان را به خود اختصاص دهد. ترکیه از نظر جاذبه های گردشگری و توریستی و همچنین تولید پوشاک توانسته به پیشرفت های عظیمی دست پیدا کند. از این رو کشورهای مهمی از جمله کره جنوبی، چین، هند، امارات، روسیه، اتحادیه اروپا و … خواهان مراوده تجاری با این کشور هستند. بدین ترتیب واردات و صادرات به ترکیه می تواند با منفعیت های بی شماری برای کشورمان همراه باشد.

مهمترین کالاهای وارداتی از ترکیه
واردات و صادرات به ترکیه به صورت گسترده ای انجام می گیرد به گونه ای که بر اساس آمارهای منتشر شده، ترکیه به عنوان چهارمین شریک تجاری ایران شناخته شده است. ایران با ترکیه از طریق چهار کمرگ خوی، سرو، بازرگان و رازی صادرات و واردات انجام می دهد. همگی این گمرکات در استان آذربایجان غربی قرار دارند و تاجران و بازرگانان از این طریق با کشور ترکیه داد و ستد می کنند.

کالاهای بسیاری از ترکیه به ایران صادر می شود که بیشتر آن ها را محصولات کشاورزی همچون فندق، بادام، انجیر، زردآلو، پیاز، زیتون، چغندرقند، گندم و… تشکیل می دهد. اما کالاهای دیگری همانند منسوجات، ماشین آلات، فلزات، پلاستیک و لاستیک، مواد معدنی، سنگ، شیشه، کفش و کلاه، محصولات چوبی و … نیز به ایران صادر می گردد.
مهمترین کالاهای صادراتی به ترکیه
چند سالیست که واردات و صادرات به ترکیه بنا به دلایلی از جمله تخفیف هزینه های گمرگی رشد قابل توجهی داشته است. که این تخفیف کمرگی دسته گسترده ای از محصولات کشاورزی را در بر می گیرد از این رو سهم مهمی از صادرات اختصاص به محصولات کشاورزی دارد. اما پر سودترین محصولاتی که به ترکیه صادر می شوند می توان موارد زیر را ذکر نمود:

خاویار: همان طور که می دانید ایران به عنوان بزرگترین کشور تولید کننده خاویار در جهان است. این محصول به دلیل خواص غذایی بی نظیری که دارد بسیاری در سر تا سر دنیا خواهان مصرف خاویار ایران هستند و اکنون کشورهایی همانند فرانسه، آلمان، ژاپن، کره جنوبی، انگلستان، ترکیه، نروژ و … از مشتریان این محصول می باشند.
زعفران: گرچه ایران حدود 90 درصد از زعفران جهان را تولید می کند اما این اسپانیاست که توانسته با خرید زعفران ایرانی و فراوری و بسته بندی آن، سهم عمده تجارت جهانی را به خود اختصاص دهد. اما با این حال این محصول به کشورهای زیادی از جمله ترکیه صادر می شود.
صنایع دستی، خرما، پسته، خشکبار، عسل، هنداونه، فرش دستبافت ایرانی، آلومینیوم، لوله و پروفیل، سوخت فسیلی، نفت، گاز و … از دیگر محصولاتی هستند که ایران با صادر نمودن آن ها به ترکیه توانسته در سال های اخیر سود مناسبی به دست آورد.
نحوه صادر نمودن کالا به ترکیه
1- بازاریابی: اولین قدم برای واردات و صادرات به ترکیه بازاریابی کالا می باشد. بازاریابی در واقع شناخت بازار و یافتن راهی برای دسترسی به آن می باشد. اگر یک تاجر بهترین و پرسودترین کالا هم داشته باشد اما نتواند بازار مناسبی برای آن پیدا کند یقینا در این امر دچار شکست می شود. شرکت در نمایشگاه های بین المللی، مذاکره با خریداران، شناسایی رقیبان، رایزنی بازرگانی با سفارتخانه ها و … می تواند راه مناسبی برای شناخت بازار هدف و فروش محصولات باشد.

2- صدور پیش فاکتور و بسته بندی محصول:
بعد از شناخت بازار و پیدا نمودن خریدار، صادر کننده می تواند پیش فاکتوری را برای فروش محصولات با ذکر مشخصات کالا، مشخصات فروشنده، قیمت و … ارسال کند. بعد از این مرحله لازم است که محصول برای ارسال، بسته بندی و اقدامات لازم بر روی آن صورت گیرد. اما قبل از ارسال بایستی مجوزهای لازم از سوی ارگان و سازمان های مربوطه صادر گردد.
3- اظهار نامه گمرکی: زمانی که اجازه صادر نمودن کالا به فروشنده داده شد، حال بایستی نسبت به گرفتن اظهارنامه گمرکی اقدام نمود. برای این امر کالا به گمرک فرستاده می شود تا اظهارنامه خروجی تنظیم و به گمرگ ارسال گردد. که پس از بررسی و ارزیابی، پروانه صادراتی اخذ می شود. این اظهار نامه توسط شخص صادر کننده و یا وکیل وی تنظیم می شود. فرم اظهارنامه شامل مندرجات زیر می باشد:
• نام و آدرس صادر کننده
• نام و آدرس اظهار کننده
• شماره اجازه صدور
• نام کشور مبدا
• نام کشور مقصد
حمل و بیمه:
بعد از جواز خروج و تطبیق آن با اظهارنامه، حال فروشنده می تواند با یکی از شرکت های حمل و نقل برای ارسال محصول قرار داد ببندد و آن را تا رسیدن به مقصد نیز بیمه کند.

کلام پایانی
برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه واردات و صادرات به ترکیه می توان از گروه مشاورین آسمان کمک گرفت. این تیم با برخورداری از کادری مجرب و با تکیه بر داشتن سابقه ای چند ساله آمادگی هر گونه مشاوره در این زمینه را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه