شرایط اخذ پاسپورت ترکیه

شرایط اخذ پاسپورت ترکیه و شهروندی آن موضوعی است که امروز در این مقاله قصد داریم آن را مورد بررسی قرار داده و تمام نکات ریز و درشت را به صورت خلاصه و مفید بیان کنیم. این که چگونه می توان پاسپورت ترکیه را اخذ نمود؟ آیا برای دریافت آن نیاز به شرایط خاصی می باشد؟ اعتبار گذرنامه ترکیه به چه صورت است؟ چه مزایایی برای شهروندان ایرانی می تواند داشته باشد؟ و سوالات بی شماری در این زمینه. پس برای دریافت پاسخ این سوالات پیشنهاد می کنیم تا پایان این پست ما را همراهی بفرمایید.

مزایای اخذ پاسپورت ترکیه
ترکیه کشوری اوراسیایی است که بخشی از آن در اروپا و بخش بزرگتری نیز در آسیا واقع شده است. طی سال های اخیر توانسته در عرصه های مختلف اقتصادی، گردشگری، فرهنگی، علمی و … به پیشرفت های قابل توجهی دست یابد. همین امر سبب شده که این کشور به یک مقصد جذاب برای اتباع سایر ملل از جمله شهروندان ایرانی تبدیل شود. از این رو افراد بسیاری به فکر گرفتن پاسپورت ترکیه برای وارد شدن به این سرزمین هستند تا در کنار لذت بردن از جاذبه های گردشگری و توریستی بتوانند به اهداف تجاری خود نیز دست یابند.

این مسئله یعنی گرفتن پاسپورت ترکیه برای شهروندان ایرانی از درجه اهمیت بالایی برخوردار می باشد زیرا همان طور که می دانید درجه اعتبار پاسپورت ایرانی بنا به دلایل مختلف به خصوص مباحث سیاسی به شدت کاسته شده است که این امر به زیان آن دسته از افرادی که در سطح بین المللی فعالیت تجاری انجام می دهند است چرا که به راحتی نمی توانند به فعالیت تجاری و اقتصادی خود ادامه دهند از این رو مجبورند که علاوه بر پاسپورت مادری خود، به فکر پاسپورت کشوری دیگر نیز باشند. در این بین ترکیه به دلیل هم مرز بودن، شباهت فرهنگی، مذهبی، تاریخی و همچنین به دلیل داشتن روابط بین المللی مناسب و شکوفایی اقتصادی گزینه ای ایده آل برای ایرانیان به حساب می آید. اما از مهمترین مزایا و شرایط اخذ پاسپورت ترکیه به طور خلاصه می توان اشاره ای به موارد زیر نمود:
28
 فرد متقاضی با دریافت پاسپورت ترکیه می تواند برای خود، همسر و فرزندان زیر 18 سال تابعیت این کشور را بگیرد.
 راه اندازی کسب و کار
 استخدام شدن در بخش های دولتی
 برخورداری از حمایت های دولتی، مزایای تامین اجتماعی، بیمه های دولتی و … همانند سایر اتباع ترک
 تحصیل فرزندان زیر 18 سال به صورت رایگان در مدارس دولتی و یا آموزش در مدارس بین المللی و غیر دولتی
 تجارت آزادانه با سایر کشورها بدون هیچ گونه نگرانی بابت تحریم شدن
 سفر به 116 کشور دنیا بدون داشتن ویزا و سرمایه گذاری در آن ها
 دریافت نام و نام خانوادگی ترکی
 و سایر موارد
28
اعتبار و ارزش پاسپورت ترکیه
اعتبار و قدرت گذرنامه هر کشوری با معیارهای مختلفی سنجیده می شود. یکی از معیارهای مهم در این ارتباط، تعداد کشورهایست که بدون ویزا می توان به آن ورود نمود. اعتبار و ارزش پاسپورت ترکیه به میزانی بالاست که با در دست داشتن آن می توان به 116 کشور دنیا سفر نمود.

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، پاسپورت این کشور جایگاه 37 را در بین کشورهای دنیا به خود اختصاص داده است. که با استفاده از آن می توان به 71 کشور بدون ویزا و 45 کشور با ویزای فرودگاهی سفر نمود. از ویژگی جالب گذرنامه ترکیه این است که صدور آن برای یک فرد مقام عالی با یک شهروند عادی متفاوت است و به بیانی دیگر برای هر مقام یک پاسپورت خاصی صادر می گردد. به عنوان مثال گذرنامه های قرمز زنگ برای شهروندان عادی، گذارنامه های سبز برای مقامات عالی رتبه، گذرنامه سیاه برای سفیران و دیپمات و گذرنامه خاکستری برای روزنامه نگاران و مقامات رسمی می باشد.
شرایط اخذ پاسپورت ترکیه
ترکیه همانند سایر کشورهای دنیا، در ارتباط با اخذ پاسپورت خارجی شرایط و مقرراتی را وضع نموده تا روند کار به صورت قانونی انجام گیرد. مطابق با ماده 11 قانون شهروندی ترکیه به شماره 5901، اتباع سایر کشورها برای دریافت گذرنامه این کشور بایستی دارای شرایط زیر باشند:

 اولین و مهمترین شرط، داشتن اقامت بدون وقفه به مدت 5 سال در ترکیه است. البته فرد می تواند در طول این مدت حداکثر 6 ماه در خارج از این کشور نیز زندگی کند.
 توانایی صحبت کردن به زبان ترکی
 عدم سوء پیشینه و عدم موارد مغایر با امنیت ملی ترکیه
 عدم ابتلا به بیماری های واگیردار
 برخورداری از تمکن مالی به منظور توانایی در امرار معاش خود و افراد تحت پوشش
راه های دریافت پاسپورت ترکیه
دولت ترکیه به منظور تسهیل در اخذ گذرنامه برای اتباع سایر کشورها راه هایی را پیش روی آن ها قرار داده تا بتوانند با توجه به موقعیت و شرایط خود یکی را انتخاب کنند این راه ها عبارت اند از:
1- اخذ گذرنامه از طریق سرمایه گذاری: یکی از مرسوم ترین راه ها و شرایط اخذ پاسپورت ترکیه از طریق سرمایه گذاری در بخش های گوناگون همانند ملک، بانک، شرکت و … می باشد. هر کدام از این راه ها نیاز به سرمایه های مختلف دارند که بدین صورت اند:
29
 سرمایه گذاری در بخش مستغلات (زمین، ملک و …) به ارزش 250 هزار دلار آمریکایی
 سرمایه گذاری در بانک (خرید سهام، اوراق قرضه، سپرده گذاری و …) به ارزش 500 هزار دلار آمریکایی
 تاسیس شرکت و استخدام 50 نفر نیروی ترک
2- اخذ گذرنامه از طریق ازدواج: مهاجران خارجی از طریق ازدواج با فرد ترک تبار می توانند به راحتی پاسپورت این کشور را دریافت کنند مشروط بر این که هر دو زوجین دارای سن قانونی (بالای 18 سال) باشند و زنان مطلقه نیز پس از گذراندن مدت زمان شرعی ازدواج کنند.
3- اخذ گذرنامه از طریق کار: از دیگر راه های دریافت گذرنامه، کار در ترکیه می باشد. خارجیان برای دستیابی به این امر باید پیشنهادی از طرف کارفرمای ترک داشته باشند تا طی مراحل قانونی مجوز کار برای آن ها صادر گردد. فرد مهاجر با 8 سال کار پی در پی می تواند پاسپورت ترکیه را دریافت کند.
تولد، تحصیل و پناهندگی از دیگر راه هایست که از طریق آن ها می توان برای اخذ پاسپورت ترکیه اقدام نمود.

کلام پایانی
برای کسب اطلاعات و راهنمایی بیشتر و همچنین گرفتن مشاوره درباره شرایط اخذ پاسپورت ترکیه می توان از تیم متخصص و مجرب مشاوران آسمان کمک گرفت تا شما سروران گرامی را در انتخاب راهی درست یاری سازند.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه