وبلاگ

مهاجرت به ترکیه از طریق کار

مهاجرت به ترکیه از طریق کار

مهاجرت به ترکیه از طریق کار یکی از چندین روش گرفتن اقامت در این کشور است. دولت ترکیه بنا به دلایل مختلف راه هایی را پیش روی اتباع کشورها گذاشته تا با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و … بتوانند روش مناسب خود را انتخاب کنند. با توجه به این که اقامت در ترکیه از طریق ویزای کار از محبوبیت بالایی در بین ایرانیان برخوردار است ما هم بر آن شدیم تا پست خود را به این مبحث اختصاص دهیم تا اطلاعات آن بتواند دید افراد را برای تصیم گیری بهتر در این زمینه بازتر نماید پس تا پایان با ما باشید:

شرایط مهاجرت به ترکیه
ترکیه کشوری اوراسیای است که بخش بزرگی از آن در آسیا و بخشی نیز در اروپا قرار دارد، که از قسمت شرقی با کشورمان دارای مرز مشترک است. این کشور از نظر اوضاع اقتصادی به ویژه در سال های اخیر در وضعیت مطلوبی قرار گرفته، به گونه ای که توانسته جایگاه هجدهم اقتصاد دنیا را نصیب خود نماید. با توجه به این شرایط مطلوب افراد بسیاری خواهان مهاجرت و اخذ اقامت این کشور هستند.

مهاجرت به ترکیه از طریق کار، ازدواج، خرید ملک در ترکیه ، تاسیس شرکت، تحصیل و …. امکان پذیر است. دولت ترکیه به مهاجرانی که به صورت قانونی به این کشور مهاجرت کرده اند برای مدت زمان مشخصی اجازه اقامت می دهد. اگر با انجام فعالیت های خود به نوعی در به نفع رساندن برای این کشور مفید باشند از طریق یکسری قوانین و شروط اجازه اقامت دائم نیز داده می شود.
مهاجرت کاری به ترکیه
دولت ترکیه توجه بسیار زیادی به بخش اقتصادی و کاری این کشور داشته و امکانات بسیار مطلوب و گسترده ای را به منظور فراهم آوردن فرصت های شغلی مناسب ایجاد نموده است. این کشور شرایطی به وجود آورده تا علاوه بر شهروندان ترک، اتباع سایرکشورها نیز بتوانند در ترکیه مشغول به کار شوند چرا که دولت، کار را یکی از مهمترین راه های پیشرفت کشور می داند و استفاده از نیرو های خارجی علاوه بر این که سبب ارز آوری می شوند قادراند که کارهای تخصصی تری که شهروندان ترک مهارتی در آن زمینه ندارند را بهتر انجام دهند. از آنجایی که دولت ترکیه به اقتصاد اهمیت ویژه ای داده است، تمامی مناطق این کشور از فرصت شغلی و کاریی بسیار مناسبی برخوردار هستند. افراد می توانند با گرفتن ویزای کار در این کشور به راحتی تردد کنند و اقامت بگیرند.
56
جستجوی کار و یافتن شغلی مناسب برای اتباع خارجی بدون داشتن مدرک تحصیلی و یا مهارتی خاص معمولا کاری سخت و دشوار است. از این رو برای مهاجرت به ترکیه از طریق کار بهتر است که افراد از طریق کارفرما اقدام نمایند. یعنی پیشنهاد و دعوتنامه ای از طرف کارفرما داشته باشند. این روش یکی از رایج ترین روش های مهاجرت به قصد کار کردن می باشد. اما روش دیگری نیز وجود دارد و آن هم از طریق تحصیل در این کشور است. برخی ترجیح می دهند با تحصیل در ترکیه و کسب مهارت های لازم نسبت به پیدا نمودن کار مناسب و تمام وقت اقدام کنند. در این بین افرادی که به زبان ترکی استانبولی مسلط هستند شانس بیشتری برای پیدا نمودن کار مناسب دارند.
آن دسته از مهاجرانی که تخصص و مهارت لازم را در مشاغلی همچون پزشکی، دارو سازی، آی تی، دبیری زبان، فریلانسری و … دارند به راحتی می توانند شغل مناسب با مهارت خود را بیابند چرا که این مشاغل، از نیاز های این کشور به حساب می آیند.
مهندس
آشنایی با ویزا و مجوز کار در ترکیه
برای این منظور، افراد بایستی علاوه بر ویزای کاری، مجوز کار و مجوز اقامت را بگیرند. در ترکیه چند نوع اجازه کار وجود دارد:

1- اجازه کار موقت: در این اجازه کار، مهاجر علاوه بر این که باید ویزای کاری دریافت نماید بایستی به گرفتن مجوز کار نیز اقدام کند. برای گرفتن مجوز کار خودش به تنهایی نمی تواند بلکه کارفرما یا شرکت ترک دعوت نامه ای برای پذیرش به وی می فرستند که باید این دعوتنامه را به همراه مدارک لازم به اداره امور اجتماعی ترکیه ارائه دهد. بررسی ها حدود دو ماه به طول می انجامد که در صورت پذیرش مجوز به همراه ویزا به مهاجر داده می شود. این مجوز تا یکسال اعتبار دارد و بعد از پایان یافتن اعتبار بایستی آن را تمدید نمود. که تمدید حداکثر 2 و یا 3 سال مستمر است. پس این اجازه کار فقط برای آن دسته از مهاجرانی است که از طرف کارفرما معرفی شده باشند.
2- اجازه کار دائمی و مستقل: این مجوز برای مهاجرانی است که بیش از 5 سال در ترکیه زندگی کرده اند و توانسته اند مزایای اقتصادی بی شماری را نصیب دولت ترکیه نمایند. این نوع اجازه کار به صورت مستقل می باشد. همانند فردی که اقدام به تاسیس شرکتی در این کشور می کند و از این طریق تعدادی از نیروهای ترک را استخدام می کند.
3- اجازه کار با کارت فیروزه ای: این مجوز به مهاجرانی تعلق دارد که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و با دانش و تخصص خود به نوعی سبب بالا بردن اشتغال زایی و بهبود اقتصاد کشور ترکیه می شوند. این کارت تمام امتیازهای مجوز دائمی را دارا می باشد. از این رو دارندگان این کارت می توانند همانند یک شهروند ترک از مزایایی همچون بیمه درمانی و تامین اجتماعی، حساب بانکی و … برخوردار شوند.
کار در ترکیه
مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزا و مجوز کار در ترکیه
فردی که قصد مهاجرت به ترکیه از طریق کار را دارد بایستی دو ماه قبل از عزیمت به ترکیه، نسبت به اخذ مجوز و ویزا اقدامات لازم را انجام دهد. برای دریافت ویزا می توان مراحل را در کنسولگری و یا سفارت انجام داد اما برای دریافت مجوز کار، بایستی دعوتنامه کارفرما را به اداره اجتماعی ترکیه ارسال کرد. مدارک مورد نیاز برای اخذ این مجوز عبارت اند از:

 4 قطعه عکس
 گواهی سلامت
 ارائه مدارک هویتی
 ارائه پاسپورت
 ارائه دعوتنامه
 تکمیل نمودن فرم های درخواست کار و …
کلام پایانی
گروه مشاورین آسمان، این آمادگی را دارد تا بتواند برای آن دسته از افرادی که قصد عزیمت به ترکیه از طریق کار را دارند بهترین مشاوره و راهنمایی را ارائه دهد تا با دانش کافی در این راه قدم بردارند.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه