وبلاگ

رشته دامپزشکی در دانشگاه های ترکیه

رشته دامپزشکی در دانشگاه های ترکیه

رشته دامپزشکی در دانشگاه های ترکیه موضوع مقاله امروزمان است که قصد داریم بیشتر با هم این مبحث را از ابعاد مختلف به ویژه شرایط اخذ پذیرش دانشگاهی مورد بررسی قرار دهیم. همان طور که می دانید رشته های شاخه پزشکی از پرطرفدارترین رشته ها در سرتاسر دنیا به حساب می آیند، زیرا از بازار کار خوبی در مقایسه با سایر رشته ها برخوردار هستند و افراد با داشتن مدرک به خصوص اگر از دانشگاه های معتبری اخذ شده باشد به راحتی می توانند به امر طبابت مشغول شوند.
در چند سال اخیر انواع رشته های زیر شاخه پزشکی از جمله دامپزشکی از سوی متقاضیانی که قصد مهاجرت به ترکیه را دارند مورد توجه قرار گرفته است. افراد زیادی هستند که خواهان تحصیل و اخذ مدرک دامپزشکی در دانشگاه های ترکیه می باشند چرا که هم هزینه تحصیل در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی کمتر است و هم این که از درجه اعتبار بالایی در سطح بین المللی برخوردار می باشند.
از آنجایی که تقاضا برای تحصیل رشته دامپزشکی در دانشگاه های ترکیه بالاست ما هم پست امروز خود را به این موضوع اختصاص دادیم تا شما سروران گرامی را بیشتر با رشته دامپزشکی و همچنین شرایط لازم برای پذیرش آشنا نماییم؛ از این رو پیشنهاد می کنیم ادامه این مقاله را از دست ندهید.
آشنایی با رشته دامپزشکی در دانشگاه های ترکیه
دامپزشکی علمی است که به شناخت، درمان و پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام و همچنین به بررسی بیماری حیوانات می پردازد. دامپزشکان نقش بسیار مهمی را در حفظ محیط زیست ایفا می کنند و از این رو وجود دامپزشک در هر جامعه ای ضروری است. اگر علاقه مند به تحصیل در رشته دامپزشکی از دانشگاه های ترکیه هستید؛ باید بدانید که این شغل از بازار کار بسیار خوبی برخوردار است چرا که وجود متخصصان این حوزه بسیار احساس می شود.

رشته دامپزشکی در دانشگاه های ترکیه
رشته دامپزشکی در دانشگاه های ترکیه

ترکیه نیز از آن جمله کشورهایست که شرایط و امکاناتی گسترده ای را برای دانشجویان فراهم آورده تا بتوانند در این رشته تحصیل کنند و به عنوان متخصصینی مجرب به جامعه معرفی شوند. در حال حاضر 29 دانشگاه چه دولتی و یا چه خصوصی، دانش و امکانات لازم را برای پذیرش دانشجو فراهم آورده اند که بسیاری از این دانشگاه ها در عرصه بین المللی فعالیت دارند. وجود این نوع از دانشگاه و دانشکده های متعدد در ترکیه نشانی از سطح بالای آموزش و همچنین اهمیت وجود رشته دامپزشکی در کشور ترکیه است.
دانشگاه های رشته دامپزشکی در ترکیه
حال در این بخش از مقاله می خواهیم به انواع گرایش رشته دامپزشکی در دانشگاه های ترکیه و همچنین معرفی دانشکده ها بپردازیم، این که کدام دانشکده ها در این کشور رشته دامپزشکی را ارائه می دهند.
طول دوره تحصیلی در رشته دامپزشکی حدود 5 سال است که به صورت دروس عمومی و اختصاصی در طول دو ترم پاییز و بهار به دانشجویان ارائه می گردد. موارد زیر از گرایش های رشته دامپزشکی است:
• علوم پیش بالینی
• علوم پایه دامپزشکی
• گرایش بهداشت و فناوری مواد غذایی
• علوم بالینی
• علوم دامی و تغذیه حیوانات
از مهمترین دانشکده های ارائه دهنده رشته دامپزشکی می توان اشاره ای به موارد زیر کرد:
• دانشکده دامپزشکی دانشگاه کوجاتپه آفیون Afyon Kocatepe
• دانشکده دامپزشکی دانشگاه آکسارای Aksaray
• دانشکده دامپزشکی دانشگاه آنکارا Ankara Üniversitesi
• دانشگاه آتاتورک، ارزروم Ataturk university
• دانشکده دامپزشکی دانشگاه سلجوق؛ کونیا Selçuk University
• دانشگاه چگووارا؛ آدانا Çukurova
• دانشگاه جراح پاشا- استانبول Istanbul universitesi cerrahpasa
آنچه که اشاره کردیم تنها چند نمونه از دانشکده های دامپزشکی در ترکیه هستند که اعتبار بالایی دارند و مورد تایید بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران می باشند.
رشته دامپزشکی در دانشگاه های ترکیه
رشته دامپزشکی در دانشگاه های ترکیه

ساختار رشته دامپزشکی در دانشگاه های ترکیه
دانشکده هایی که در ترکیه انواع گرایش های مربوط به رشته دامپزشکی را ارائه می دهند، مباحث مختلفی از قبیل مراقبت از سلامتی دام، پیشگیری از شیوع بیماری ها و انواع گونه های دامی را به دانشجویان آموزش می دهند. از نظر ساختار همان طور که اشاره کردیم رشته دامپزشکی حدود 5 سال به طول می انجامد که در سال های اول دورس پایه همانند فیزیک، شیمی، زیست شناسی و جانور شناسی به دانشجویان ارائه می گردد. در سال دوم آموزش ها به صورت عملی و تئوری هستند اما بیشتر حالت تئوری دارند و مباحثی از قبیل آناتومی، بافت شناسی، جنین شناسی و فیزیولوژی به دانشجویان آموزش داده می شود.
از سال سوم و چهارک بیشتر دروس در قالب آموزش های عملی در آزمایشگاه ها و کلینیک ها می باشد. در این دو سال واحد بیماری های داخلی، فارماکولوژی، باکتری شناسی، اصلاح نژاد دام، انگل شناسی، روش های مراقبت از دام و … به دانشجویان ارائه می گردد. در سال آخر نیز معاینه حیوانات، طب داخلی و جراحی را به طور عملی پشت سر می گذرانند. به هر حال دانشجویان اگر در طول 5 سال موفق به کسب نمره قبولی در دروس ارائه شده باشند می توانند مدرک دامپزشکی خود را اخذ نمایند.
شرایط تحصیل رشته دامپزشکی در دانشگاه های ترکیه
افرادی که قصد تحصیل رشته دامپزشکی در دانشگاه های ترکیه را دارند باید بتوانند حداقل شرایط تحصیل که در قسمت زیر اشاره می کنیم را داشته باشند. با داشتن شرایط لازم می توانند درخواست خود را برای تحصیل ارائه بدهند.
اولین شرط، برخورداری از مدرک دیپلم و ریز نمرات دوره دبیرستان می باشد. از متقاضیان انتظار می رود که سوابق علمی قدرتمندی به خصوص در دروسی مانند زیست و شیمی داشته باشند.
قبولی در آزمون های ورودی از دیگر شرط ورود به دانشگاه های دامپزشکی است. برخی از دانشگاه های خصوصی آزمون ورودی ندارند اما همه دانشگاه های دولتی برای پذیرش دانشجو، آزمون هایی همچون YOS، ACT و SAT قرار داده اند که دانشجو در صورت کسب نمره قبولی می تواند در رشته دامپزشکی مشغول به تحصیل شود. همچنین سن بالای 18 سال از دیگر شروط پذیرش در رشته دامپزشکی می باشد.
در هر صورت اگر دانشجو پذیرفته شود بایستی مدارک زیر را برای ورود به دانشگاه ارائه بدهد:
• ارائه پاسپورت معتبر به همراه مدارک هویتی
• ارائه ترجمه مدرک دیپلم و ریز نمرات
• عکس پاسپورتی
• نامه پذیرش از سوی دانشگاه
• تکمیل و امضاء فرم های مربوط به پذیرش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه