وبلاگ

رشته دندانپزشکی در دانشگاه های ترکیه

رشته دندانپزشکی در دانشگاه های ترکیه

رشته دندانپزشکی در دانشگاه های ترکیه موضوع مقاله ای است که قصد داریم در این پست به بررسی آن بپردازیم. همان طور که می دانید رشته پزشکی و دندانپزشکی از پر طرفدارترین رشته ها نه تنها در ایران بلکه در جای جا دنیا می باشد. دندانپزشکی هم جایگاه اجتماعی بالایی دارد و هم این که از آینده شغلی و درآمد ایده آلی برخوردار است همین امر موجب شده که این رشته آرزوی بسیاری از دانش آموزان باشد.
بسیاری از دانش آموزان با توجه به دشواری کنکور و محدودیت های مربوط به پذیرش از جمله ظرفیت پایین، خواهان تحصیل در کشورهای اروپایی هستند که در این بین ترکیه به دلیل پایین بودن هزینه های تحصیلی در کنار سطح آموزشی خوب، گزینه ای ایده آل برای ادامه تحصیل می باشد. در مقاله پیش رو قصد داریم که به اطلاعاتی جامع از تحصیل رشته داندانپزشکی در دانشگاه های ترکیه بپردازیم، امید است که اطلاعات آن برای شما سروران گرامی مفید واقع گردد. همچنین در طی این مقاله به سوالات مطرح شده زیر پاسخ داده می شود، از این رو پیشنهاد می کنیم که تا پایان مقاله ما را همراهی بفرمایید:
• دلایل و مزایای تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه های ترکیه چیست؟
• شرایط لازم برای پذیرفته شدن چیست؟ آیا آزمون ورودی دارد؟
• برای پذیرفته شدن به چه مدارکی نیاز است؟
• کدام دانشگاه های این کشور مورد تایید وزارت بهداشت کشورمان هستند؟
آشنایی با سیستم آموزشی ترکیه
سیستم آموزشی تحصیلات تکمیلی ترکیه همانند بسیاری از کشورهای قاره اروپا می باشد. در این سیستم، آموزش در دانشگاه ها در سه سطح معمولی، شبانه و غیر حضوری به دانشجویان ارائه می گردد. سیستم آموزشی در ترکیه از نظر مقطع تحصیلی به سه سطح کارشناسی (دوره 4 ساله)؛ کارشناسی ارشد (دوره 2 ساله) و دکترا (دوره 3 الی 5 ساله) تقسیم می شود.

رشته دندانپزشکی در دانشگاه های ترکیه
رشته دندانپزشکی در دانشگاه های ترکیه

همچنین دانشگاه های این کشور از نظر میزان هزینه و شهریه شامل دو نوع خصوصی و دولتی هستند. دانشگاه های دولتی رایگان می باشند و یا میزان شهریه در آن ها بسیار کم است اما در عوض به علت تقاضای زیاد و محدودیت ظرفیت، شرایط سخت تری برای اخذ پذیرش دانشگاهی دارند. این در حالی است که دانشگاه های خصوصی در پذیرش دانشجو منعطف تر هستند و معمولا آزمون ورودی هم ندارند، ولی میزان شهریه در آن ها به مراتب بیشتر از دانشگاه های دولتی است.
دلایل تحصیل رشته دندانپزشکی در دانشگاه های ترکیه
حال در این بخش از مقاله می خواهیم ببینیم که چه عاملی موجب کشانده شدن بسیاری از متقاضیان بین المللی به سمت تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه های ترکیه شده است؟. بنا به دلایل زیر انتخاب ترکیه برای تحصیل در رشته دندانپزشکی گزینه ای ایده آل می باشد.
1- هزینه تحصیل اقتصادی
همان طور که می دانید تحصیل در آن سوی مرزها هر چند که متقاضی در دانشگاه دولتی پذیرفته شود، هزینه بر می باشد. هزینه تحصیل، هزینه اقامت، هزینه خوراک و هزینه حمل و نقل از جمله مهمترین هزینه تحصیل در دانشگاه های بین المللی هستند که برای خیلی از متقاضیان صرفه اقتصادی ندارد. اما رشته دندانپزشکی در دانشگاه های ترکیه در مقایسه با کشورهای اروپایی کم هزینه بر است از این رو برای فردی که می خواهد در خارج از کشور مشغول به تحصیل شود، ترکیه می تواند گزینه ای مقرون به صرفه باشد.
2- معتبر بودن مدرک
از دیگر مزایای تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه های ترکیه معتبر بودن اخذ مدرک در سطح بین المللی می باشد. دانشگاه های ترکیه به لطف برخورداری از اساتید متخصص و همچنین امکانات و زیرساخت های مدرن و پیشرفته آموزشی از رتبه و رنکینگ بالایی در سطح جهانی برخوردارد هستند.
علاوه بر موارد بالا که از مهمترین دلایل تحصیل در دانشگاه های ترکیه هستند، می توان اشاره ای به موارد دیگر از جمله کیفیت مناسب آموزشی، بورسیه تحصیلی، عدم نیاز به مدرک زبان انگلیسی و امکان کار دانشجویی نمود.
دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت
رشته دندانپزشکی در دانشگاه های ترکیه
رشته دندانپزشکی در دانشگاه های ترکیه

افرادی که در کشورهای خارجی تحصیل می کنند باستی دقت نمایند که دانشگاه مد نظر آن ها مورد تایید وزارت علوم و یا وزارت بهداشت و درمان کشورمان باشد در غیر این صورت فرد نمی تواند از مدرک اخذ شده به طور کاربردی در داخل کشورمان استفاده کند. در چنین حالتی یا باید معادل سازی شود و یا این که فرد باید در کشوری که مدرک را اخذ کرده مشغول به تحصیل شود. از ویژگی تحصیل در دانشگاه های ترکیه این است که اکثر موسسات آموزشی بین المللی مورد تایید وزارت علوم و یا وزارت بهداشت و درمان کشورمان هستند. از مهمترین دانشگاه های دندانپزشکی مورد تایید وزارت بهداشت و درمان می توان اشاره ای به دانشگاه آتاتورک ارزروم، آنکارا، اگه ازمیر، حاجت ثپه، استانبول و دانشگاه های خصوصی یدی تپه و باغچه شهیر نمود.
شرایط تحصیل رشته دندانپزشکی در دانشگاه های ترکیه
برای تحصیل در رشته دندانپزشکی نیاز به یکسری شرایط می باشد که متقاضی در صورت داشتن این شرایط می تواند درخواست خود را برای پذیرش ارائه بدهد. این شرایط در هر دانشگاه فرق می کند. همچنین دانشگاه های علوم پزشکی دولتی و خصوصی نیز شرایط متفاوتی برای پذیرش دارند. از مهمترین تفاوت دانشگاه های دولتی و خصوصی آزمون ورودی می باشد، در دانشگاه های دولتی از متقاضیان آزمون SAT و YOS گرفته می شود که در صورت کسب امتیاز 1450 در SAT و نمره بالای 98 در YOS می توانند به دانشگاه ورود پیدا کنند، این در حالیست که در دانشگاه های خصوصی کمتر آزمون ورودی دارند و اگر هم باشد، یکی از آزمون های YOS و یا تافل مورد نیاز است. شرایط سنی کمتر از 26 سال، آشنایی با زبان انگلیسی و ترکی و داشتن معدل بالای 15 از دیگر شرایط تحصیل رشته دندانپزشکی در دانشگاه های ترکیه است.
مدارک مورد نیاز برای تحصیل رشته دندانپزشکی در دانشگاه های ترکیه
برای تحصیل رشته دندانپزشکی در دانشگاه های ترکیه به مدارک زیر نیاز است:
• مدرک دیپلم و ریز نمرات به همراه ترجمه
• کپی مدارک شناسایی به همراه ترجمه
• ارائه مدرک زبان انگلیسی در صورت داشتن
• تکمیل فرم درخواست
• پرداخت هزینه پذیرش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه