وبلاگ

آزمون های ورودی دانشگاه های دولتی ترکیه

آزمون های ورودی دانشگاه های دولتی ترکیه

هرساله دانشجویان زیادی از سرتاسر جهان برای تحصیل در ترکیه اقدام به شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه های دولتی ترکیه می کند.این امر موجب شده است که ترکیه به عنوان یک مقصد آموزشی عالی در بین دانشجویان بین المللی محبوب شود.برای تحصیل در ترکیه راه های و گوناگون و آزمون های متعددی وجود دارد.که در ادامه به معرفی این آزمون ها و شرایط آنها می پردازیم.
1-آزمون ورودی یوس YOS ترکیه
2- آزمون ورودی سات SAT ترکیه
3- آزمون ورودی تومر TOMER ترکیه
4- آزمون ورودی ALES ترکیه
آزمون ورودی یوس YOS دانشگاه های دولتی ترکیه
آزمون Yos ترکیه امتحان ورودی متقاضیان بین‌المللی و غیر بومی در دانشگاه‌های ترکیه است. کلمه Yos در آزمون یوس مخفف عبارات Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı می‌باشد که به معنای آزمون دانشجویان اتباع خارجی است.این آزمون تا سال ۲۰۱۰ از سمت سازمان سنجش کشور ترکیه برگزار می گردید ولیکن از سال ۲۰۱۱ قوانین تغییر پیدا کرد و هر دانشگاه خود می تواند به صورت مستقل اقدام به برگزاری این آزمون نماید. در سال های اخیر به دلیل رنکینگ دانشگاه های ترکیه بسیاری از ایرانیان ترجیح می دهند تحصیل در ترکیه را انتخاب کنند.
در واقع آزمون YÖS ترکیه، آزمون ورود به دانشگاه های ترکیه می باشد که برای دانشجویان کشورهای دیگر یا به عبارتی دانشجویان بین المللی در ترکیه برگزار می گردد.
این آزمون برای دو گروه از افراد کاربرد دارد. یکی دانشجویانی که درصدد ادامه تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی در ترکیه و داروسازی در دانشگاه های ترکیه به خصوص دانشگاه های دولتی ترکیه هستند و گروه دیگر متقاضیان تحصیلات تکمیلی و مهندسی در ترکیه. این افراد می توانند در این آزمون شرکت کنند و در زمان اخذ پذیرش تحصیلی در ترکیه لازم است که نمره قبولی خود را به دانشگاه ارایه نمایند.
ثبت نام در آزمون YOS
داوطلبین می‌توانند با کسب نمره قبولی در آزمون YÖS ترکیه برای پذیرش در دانشگاه مورد نظر اقدام کنند.
هر سال 5 هزار دانشجو متعلق به ملیت های مختلف در ترکیه برای ورود به دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی وارد رقابت با یکدیگر می شوند. دانشجویان می بایستی یا در آزمون آزمون یوس شرکت کنند یا ناگزیر به شرکت در آزمون SAT می باشند. دانشجویان خارجی، با توجه به نتایج حاصل از آزمون YÖS و کسب امتیاز کافی می توانند به دانشگاه های ترکیه وارد شوند.
به خصوص آزمون یوس پزشکی برای اخذ پذیرش پزشکی دانشگاه های دولتی از الزامات می باشد. دانشگاه‌های ترکیه این آزمون را هر سال در یک نوبت برگزار می‌کنند و نتایج این آزمون تنها به مدت دو سال اعتبار دارد. بعد از پایان دو سال متقاضی می بایستی دوباره در آزمون ورودی پزشکی ترکیه YÖS شرکت نماید.

آزمون های ورودی دانشگاه های دولتی ترکیه
آزمون های ورودی دانشگاه های دولتی ترکیه

گروه آسمان مفتخر به همکاری با معتبرترین و قدرتمند ترین موسسات آموزش آزمون Yos در استانبول و آنکارا می باشد. لذا برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در گروه آسمان تماس گرفته تا شما را در جهت انتخاب پکیج های مناسب برای کلاسهای آمادگی آزمون Yos یاری نمایند.
منابع آزمون یوس
گرچه منابع و نمونه سوالهای متفاوتی در بازار یافت می شود، واقعیت این است که هیچ منبع مشخصی برای آزمون یوس دانشگاه خاصی وجود ندارد که فرد بتواند با مطالعه آن به سطح مشخصی در این آزمون برسد. یعنی در واقع می توان گفت این آزمون هیچ شباهتی به آزمون هایی که در طول تحصیل خود داشته اید ندارد. شاید بتوان گفت مهمترین بخش آن مربوط به سوالات هوش می باشد. بخش ریاضی و هندسه شما، اطلاعات و دانش شما را در خصوص ریاضیات دوران دبیرستان را مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهد.
در این آزمون، مهارت های یادگیری اولیه به زبان های انگلیسی و ترکی آورده می شود.
قدرت تفکر انتزاعی و هوش مهمترین قسمتی است که بر آن تاکید می شود. البته لازم به ذکر است به دلیل این که هر دانشگاه به صورت مستقل اقدام به برگزاری آزمون می کند ممکن است در زمینه هایی به مانند فیزیک، شیمی، تاریخ و جغرافیا نیز سوالاتی را ارایه نماید.
آزمون ورودی سات SAT دانشگاه های دولتی ترکیه
SAT که مخفف عبارت scholastic Aptitute Test است، آزمونی است که استعداد و مهارت علمی شرکت کننده را ارزیابی می‌کند. این آزمون از دانش آموزانی که دوازده سال تحصیلی را تکمیل کرده‌اند، گرفته می‌شود. هدف از گرفتن آزمون SAT ترکیه ارزیابی آمادگی دانش آموزان برای ورود به دانشگاه است.
این آزمون برای دانشجویانی که علاقمند به ورود به دانشگاه های آمریکایی هستند، مناسب است.این آزمون برای ورود به دانشگاه های انگلیسی زبان در ترکیه است.
انواع آزمون SAT
آزمون SAT General
آزمون SAT Subject
داوطلبان شرکت در آزمون می‌توانند در یک یا هر دو این آزمون‌ها شرکت نمایند. آزمون Sat General برای ارزیابی داوطلبانی برگزار می‌شود که قصد اخذ پذیرش از مراکز آموزشی را دارند. آزمون دوم یعنی آزمون SAT Subject تخصصی‌تر بوده و مناسب داوطلبانی است که قصد دارند از دانشگاه‌های معتبر انگلیسی زبان پذیرش بگیرند.
برای ثبت نام و شرکت در آزمون SAT ابتدا باید به سایت www.collegeboard.com مراجعه کرده و به صورت آنلاین اقدام نمایید. با انتخاب گزینه‌ی Register و ایجاد حساب کاربری می‌توانید در آزمون ثبت نام کنید.
این آزمون در کشور ایران برگزار نمی شود.شرکت کنندگان می بایستی برای شرکت در آزمون به کشورهای دیگر نظیر ترکیه، آذربایجان، امارات و غیره بروند.
آزمون SAT شامل سه قسمت است. این آزمون دربرگیرنده‌ی آزمون ریاضی، درک مطلب و انشاء است. مدرکی که در ازای قبولی در آزمون SAT به داوطلب اعطاء می‌شود، دارای مدت اعتبار پنج ساله است.
مدارک لازم برای ثبت نام در آزمون SAT
1. پاسپورت
2. تاریخ فارغ التحصیلی دبیرستان
3. یک قطعه عکس
آزمون ورودی تومر TOMER دانشگاه های دولتی ترکیه
آزمون تومر یا Tomer، یک آزمون معتبر برای دریافت مدرک زبان ترکی استانبولی است. این آزمون توسط اکثر دانشگاه ها برگزار می شود که مطرح ترین آن ها آزمون تومر دانشگاه آنکارا و استانبول هستند. مدرک تومر برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه به زبان ترکی و دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه ضروری است. این آزمون دقیقا هم سطح آزمون تافل برای زبان ترکی می باشد. آزمون تومر در ایران در شهر های تبریز و تهران برگزار می شود. مدرک تومر نشان هنده این است که از دانش کافی برای تحصیل به زبان ترکی برخوردار هستید.
مزایای آزمون تومر
کسانی که برای ادامه تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه اقدام میکنند، اگر مدرک تومر نداشته باشند، باید دوره های ۶ ماهه تا ۱ ساله را برای آموزش زبان ترکی بگذرانند. همچنین اگر هنگام ثبت نام بورسیه تحصیلی ترکیه، مدرک تومر با نمره خوب در رزومه خود قرار دهید تاثیر بسزایی در قبولی شما خواهد داشت.
مدارک مورد نیاز برای ثبت نام آزمون تومر
1- دو قطعه عکس پرسنلی
2- کپی پاسپورت
3- در صورت عدم وجود پاسپورت، ترجمه شناسنامه به زبان ترکی
شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه های دولتی ترکیه
شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه های دولتی ترکیه

آزمون ورودی ALES دانشگاه های دولتی ترکیه
آزمون ALES که مخفف عبارت Akademik personel ve Lisansüstü Eğitim Sınavı است به عنوان آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های دولتی ترکیه شناخته می شود و دانشجویانی که قصد تحصیل در ترکیه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را دارند باید این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارند. دانشگاه های ترکیه در سیستم نمره دهی به متقاضیان کارشناسی ارشد، مواردی از قبیل: نتایج آزمون آلس، نمرات دیپلم، نتایج مصاحبه را لحاظ می کنند و بیشترین سهم مربوط به نتیجه آزمون آلس می باشد که ۵۰ درصد است. کسب امتیاز بالا در آزمون ALES به منظور ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، امتیاز بزرگی محسوب می شود.
آزمون ALES، سالانه دوبار توسط مركز گزينش و جابجايي دانشجوي تركيه (ÖSYM) در ماههای May و December در ترکیه برگزار می‌ شود. اين آزمون يك امتحان استعدادسنجي شامل 2 بخش رقمي و كلامي است و هدف از آن، ‌سنجش توانايي متقاضيان در زمينه‌هاي كلامي، رقمي و تفكر منطقي مي‌باشد كه بر ميزان موفقيت آنان در طي تحصيلات تكميلي مي تواند تاثير گذار باشد. بدين ترتيب، سوالات اين آزمون در جهت سنجش ميزان معلومات افراد در رشته‌ تحصيلي تخصصي آنها نمي‌باشد. سؤالات به گونه‌اي طراحي مي شوند كه فارغ التحصيلان رشته هاي مختلف دانشگاهي قادر به پاسخ دادن به آنها باشند.
مراحل ثبت نام آزمون آلس
1- وارد سایت osym.gov.tr شوید و در سایت ثبت نام کنید
2- دفرتچه ثبت نام در آزمون را دانلود کرده و مطالعه نمایید
3- برای ثبت نام اقدام کرده و حوزه و زمان آزمون را مشخص کنید
4- بعد از مشخص کردن حوزه، اطلاعات خود را وارد کنید.
5- بعد از تکمیل اطلاعات باید هزینه آزمون را پرداخت کنید
6- در آخرین مرحله باید با پرینت برگه ثبت نام آزمون و پاسپورت در محل آزمون حضور یابید.
سوالات متداول در مورد آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه
1-آزمون ورودی سات SAT در چه کشورهایی ملاک پذیرش است؟
دانشگاه های آمریکا و انگلیس و کانادا و استرالیا و ترکیه
2-بیشترین سهم در پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ترکیه چیست؟
نتیجه آزمون ALES
3-سوال های آزمون یوس YOS چیست؟
سوال هایی از درس ریاضیات، هندسه، هوش و زبان ترکی می باشد.
4- آزمون یوس(YOS) مختص پذیرش چه رشته هایی است؟
متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی، داروسازی، حقوق، روان شناسی، مهندسی مکانیک و معماری دانشگاه های ترکیه باید در آزمون یوس شرکت کنند.
5- آزمون ست(SAT) چه نوع آزمونی است؟
یک آزمون استاندارد به منظور پذیرش در برخی دانشگاه های ترکیه می باشد.

٪ نظر

  1. برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه و شرکت در ازمون های ورودی باید اقامت ترکیه رو داشت ؟

    • لطفا جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با آزمون های ورودی دانشگاه های دولتی و به خصوص آزمون SAT با شماره های ذیل تماس حاصل نمایید.
      تلفن ثابت:
      0090-0216-5650565
      تلفن مدیریت و مشاوره حقوقی :
      0090-552-5651565
      تلفن های مشاورین فارسی زبان:
      0090-552-5653565
      0090-552-5654565

  2. برای شرکت در آزمون های ورودی دانشگاههای دولتی ترکیه چه مدارکی لازم است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه