وبلاگ

اقتصاد ترکیه ، اقتصاد بدون نفت

اقتصاد ترکیه ، اقتصاد بدون نفت

همان طور که می دانید اقتصاد ترکیه ، اقتصاد بدون نفت است. کشور ترکیه توسط اقتصاد دانان و دانشمندان علوم سیاسی به عنوان یکی از کشورهای تازه صنعتی شده جهان تعریف شده است.

موقعیت منحصر به فرد کشور ترکیه در مسیرهای تجارت جهانی و همجواری آن با مناطق در حال توسعه دارای منابع انرژی و همچنین آسیای مرکزی از عواملی است که توانایی کشور ترکیه را برای سال های آینده بیشتر می کند. شاخص های اصلی اقتصادی در ترکیه بهبود یافته و ثبات در بسیاری از زمینه ها به ویژه در دو سال گذشته حاصل شده است.
صنعت و تجارت مدرن بیشترین نقش را در اقتصاد ترکیه دارند. ترکیه مدرن دارای اقتصادی با بازار آزاد و معطوف به بازارهای غربی است.
بخش خصوصی همچنان موتور قدرتمند رشد سریع اقتصادی کشور است. دولت نیز در بخش های اساسی مانند ارتباطات، حمل و نقل و بانکداری مشارکت چشمگیری دارد.
بخش کشاورزی 6.4 درصد از تولید ناخالص داخلی ترکیه را تشکیل می دهد. گندم محصول استراتژیک این کشور است و تقریباً 11٪ از خاک ترکیه به عنوان زمین کشاورزی استفاده می شود.
ترکیه سومین صادر کننده تنباکو و بزرگترین تولید کننده فندق در جهان است و همه این ها از جمله راه های درآمد زایی ترکیه است. صنعت گردشگری تقریباً 4٪ از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد و منبع اصلی ارز برای کشور ترکیه است.
با این حال، در حالی که بیماری همه گیر COVID 19 منجر به محدودیت سفر در سراسر جها ، تعطیلی مرزها و موجب کاهش کلی تقاضای مصرف کننده شده است، درآمد گردشگری ترکیه در سال 2020 به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

اقتصاد ترکیه ، اقتصاد بدون نفت است و ترکیه در صنایع عمده مانند خودروسازی، ساخت و ساز، الکترونیک فناوری، فرآوری مواد غذایی، تزئینات مبلمان، متالورژی فولاد آهن، پوشاک، تدارکات بسته بندی، دفاعی، منابع طبیعی انرژی، ماشین آلات صنعتی و جواهرات فعالیت می کند.
همچنین در صنعت ساخت و ساز و پیمان کاری ترکیه جهش بزرگی به دلیل شهرنشینی سریع در دهه های گذشته صورت گرفته است.
تولید نقش مهمی در اقتصاد ترکیه دارد. بزرگ ترین بخش های تولیدی این کشور، محصولات غذایی، نساجی و پوشاک، وسایل نقلیه موتوری، فلزات اساسی و محصولات فلزی ساخته شده، محصولات پلاستیکی، مواد شیمیایی و پتروشیمی، تجهیزات الکتریکی هستند.
بخش نساجی و پوشاک سهم بسیار بالایی در تولید، اشتغال و صادرات این کشور دارد. ترکیه هفتمین صادر کننده محصولات نساجی و چهارمین صادر کننده پوشاک در جهان می باشد.
آهن و فولاد در ترکیه به دلیل افزایش ظرفیت تولید، پتانسیل صادرات و ورودی هایی که به سایر بخش ها ارائه می دهد، برای عملکرد عمومی صنعت تولید از اهمیت زیادی برخوردار است.

صنعت گردشگری از راه های درآمد زایی ترکیه

32
ترکیه در قرن بیست و یکم شاهد افزایش مداوم صنعت گردشگری بوده است.
ترکیه سالانه میلیون ها گردشگر به ویژه از روسیه و آلمان را پذیراست و وزارت فرهنگ و گردشگری، این کشور را به عنوان مقصد اصلی گردشگری معرفی می کند.

اگرچه صنعت توریسم ترکیه پنج سال گذشته به شدت تحت تأثیر اختلافات داخلی و حملات ویرانگر تروریستی قرار گرفته است، اما هنوز هم یکی از سریع ترین صنایع در حال رشد است. ترکیه یک مکان مناسب برای تعطیلات است و همیشه خواهد بود.
هوای مناسب، سواحل و هتل های مجلل بازدید کنندگان را به خود جلب می کند. 11 هتل از 100 هتل برتر دنیا در نزدیکی سواحل این کشور واقع شده اند. در سه ماه اول سال 2017 ترکیه حدود 3/4 میلیون پوند از صنعت گردشگری به دست آورده است و همه این ها بیانگر این است که اقتصاد ترکیه ، اقتصاد بدون نفت است.

صنعت کشاورزی

31

صنعت کشاورزی محبوب ترین صنعت در ترکیه است. این صنعت همچنان مسئول 25٪ از مشاغل موجود در ترکیه می باشد.
کشاورزی در اقتصاد ترکیه نقش به سزایی دارد و در سال 2016، این کشور بزرگترین تولید کننده کالاهای کشاورزی مانند گیلاس ، فندق ، زردآلو ، انجیر و انار در جهان بود.

ترکیه همچنین از تولید کنندگان بزرگ پسته، فلفل سبز، خیار، عدس، گوجه فرنگی، سیب، زیتون، بادمجان و نخود بوده است.
تقریباً هر محصول می تواند در خاک حاصل خیز ترکیه از غلات گرفته تا میوه ها و سبزیجات کشت شود. بیشتر محصولات کشور ترکیه به کشورهای اتحادیه اروپا صادر می شوند.

صنعت درمان زیبایی از راه های درآمد زایی ترکیه

ممکن است شما را شگفت زده کند که جراحی پلاستیک و زیبایی در کشور ترکیه یکی از موفق ترین صنایع است. تقاضا برای افرادی که روش های تغییر زندگی مانند لیپوساکشن دارند نیز در حال افزایش است. قیمت پایین و پزشکان انگلیسی زبان بخشی از جذابیتی است که مردم به دنبال جراحی در ترکیه هستند.
کارخانه جات تولیدی کالا های الکترونیکی
بخش دولتی ترکیه بر صنعت تولید مسلط است و حدود 40٪ از ارزش افزوده صنعت را به خود اختصاص می دهد. اقتصاد ترکیه، اقتصاد بدون نفت است زیرا صنعت تولید ترکیه از منسوجات گرفته تا آهن و فولاد متنوع است.
کسب درآمد از ساخت و صادرات کالاهای الکترونیکی از موفق ترین بخش های تولید در این کشور هستند. بزرگترین تولید کننده تلویزیون های اتحادیه اروپا، وستل، در ترکیه مستقر است. در سال 2006، تقریباً یک چهارم تلویزیون های فروخته شده در اروپا توسط وستل تولید شده است. از دیگر مارک های بزرگ کالاهای الکترونیکی در ترکیه می توان به Beko اشاره کرد که لوازم آشپزخانه تولید می کند.
صنعت پوشاک ترکیه

30

منسوجات و پوشاک یکی دیگر از بخش های مهم در اقتصاد ترکیه و همچنین موثر در تجارت خارجی این کشور است. ارزش تولید این بخش سالانه 30 میلیارد دلار است.

ترکیه جدا از صنعت نساجی و پوشاک، در صنعت مد و طراحی لباس نیز معروف است و برندهای به نامی دارد که لباس هایی با طرح های متنوع و زیبا به بازارجهانی عرضه میکند به طوری که اکثر کشورها خواهان استفاده و خرید پوشاک از این کشور هستند.
بیش از 35000 شرکت نساجی و پوشاک در ترکیه وجود دارد. ترکیه یکی از بازیگران اصلی در صنعت پوشاک جهان است. این کشور سهم 4.8 درصدی صادرات پوشاک بافتنی را در اختیار دارد و در بین کشورهای صادر کننده رتبه 4 را به خود اختصاص داده است.
به طور کلی نتیجه میگیریم که اقتصاد ترکیه اقتصاد بدون نفت است، صنعت گردشگری، کشاورزی و پوشاک سهم قابل توجهی از کسب در آمد و اقتصاد ترکیه را به خود اختصاص داده اند.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه