وبلاگ

چرا ترکیه در مقابله با کرونا موفق بود

چرا ترکیه در مقابله با کرونا موفق بود

با اینکه روزانه تعداد زیادی از مردم در اثر ابتلا به کرونا ویروس در حال مرگ می باشند، شاید برایتان سوال باشد که چرا ترکیه در مقابله با کرونا موفق بود ؟
در حالی که کشورهای اروپایی تدابیر مربوط به اقدامات جمعی را 39 تا 54 روز پس از شناسایی نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در کشورهای خود اتخاذ کردند، ترکیه از نخستین روز شیوع این ویروس وارد عمل شد.

اولین مورد شیوع ویروس کرونا، 24 ژانویه در فرانسه، 28 ژانویه در آلمان و 31 ژانویه در ایتالیا، اسپانیا و انگلستان شناسایی شد. نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در ترکیه حدود 40 تا 47 روز پس از دیگر کشورهای اروپایی در تاریخ 11 مارس مشاهد شد.
چند روز پس از اعلام مشاهده اولین نشانه شیوع ویروس در ترکیه و گسترش آن، عملکرد ترکیه در مقابل کرونا شروع و تمهیداتی از سوی وزارتخانه ‌ها و سازمان ‌های دولتی در ترکیه اعمال شد. از مردم خواسته شد تا در خانه بمانند و مقررات فاصله گیری اجتماعی را رعایت کنند. همچنین از شرکت ‌های خصوصی خواسته شد تا تدابیر و اقداماتی در این راستا اتخاذ کرده و در صورت امکان شرایط دورکاری را فراهم کنند.

چرا ترکیه در مقابله با کرونا موفق بود

تمهیدات و عملکرد ترکیه در مقابل کرونا
در دور اول مقابله با کرونا ، دولت ترکیه به ‌رغم هزینه‌های سنگین ناشی از تعطیلی فعالیت‌ های اقتصادی، مقررات سخت پزشکی را به اجرا گذاشت. مرزها از همان اواسط اسفند بسته شدند و مناطقی که شیوع در آن‌ها گسترده می‌شد، قرنطینه کامل ‌شدند. در ماه اول، هنگامی که شیوع بیماری در این کشور برای اولین بار گزارش شد، ترکیه اجازه کار در خانه برای کارمندان دولتی در شیفت های مختلف را آغاز کرد و یک برنامه کار مداوم اما ایمن را جایگزین مرخصی اجرایی کوتاه مدت کرد. ترکیه همچنین برای مقابله با پیامد های ناشی از شیوع کرونا، یک بسته ۶ میلیارد لیری برای حمایت از حقوق کارمندان بخش بهداشت اختصاص داد.
در جواب این سوال که چرا ترکیه در مقابله با کرونا موفق بود، یکی از عوامل اصلی همکاری تنگاتنگ مراکز پزشکی و درمانی با مؤسسات تسلیحاتی و امنیتی می باشد. دولت اردوغان همچنین هزار لیره را به عنوان کمک‌های نقدی به ۲ میلیون خانواده ترک که در برنامه کمک ‌های اجتماعی ثبت نام کرده بودند، پرداخت کرد و موعد پرداخت اعتبارات سه ماه آینده بازرگانان و صنعتگران بدون بهره و به موعد دیگری موکول شد.
در اولین اقدام دولت ترکیه، مدارس و دانشگاه‌ ها به مدت سه هفته تعطیل شد و آموزش از راه دور پس از یک هفته آغاز و در این مدت کلاس‌های جبرانی از تلویزیون ملی ترکیه برای دانش ‌آموزان پخش شد.
8

کلیه مسابقات ورزشی نیز به مدت ۳ هفته بدون حضور تماشاچی برگزار شد. تمام رویدادهای جمعی از جمله نشست ‌ها و همایش‌های علمی یا ملی در ماه مارس و آوریل به طور موقت به تعویق افتاد و محدودیت ملاقات در بیمارستان ها نیز اعلام شد.
با این عملکرد ترکیه در مقابل کرونا، افراد مسن و سایر گروه‌هایی که دارای ریسک بالا بودند، می‌توانستند داروهای خود را از طریق سفارش از راه دور و بدون مراجعه به بیمارستان دریافت کنند. همه شهروندان ترکیه که از سفر برمی‌گشتند، می‌بایست برای دو هفته به قرنطینه می‌رفتند، زدن ماسک اجباری و محدودیت شدید رفت ‌وآمد اعمال شد. با اعلام وزارت کشور بسیاری از مراکز تجمع مانند سالن ‌های سینما و تئاتر، تالار‌های عروسی، رستوران و کافه ‌ها، سالن‌های ورزشی و کافی نت ها به طور موقت بسته شدند.
همچنین بنا به اعلام سازمان امور مذهبی ترکیه، کلاس‌های قرآن تا اطلاع ثانوی تعطیل و از نمازگزاران خواسته شد تا نماز جمعه را نیز در خانه‌های خود برگزار کنند و از رفتن به مساجد برای نماز جماعت خودداری کنند.
حسین بارانر، دبیرکل «اتحادیه آژانس های مسافرتی در مصاحبه اختصاصی گفت: اقدامات و تدابیر اتخاذ شده در ترکیه در مقابله با کرونا اعتماد به حوزه گردشگری را افزایش داده است.

تا به اینجای کار قطعا دریافته اید چرا ترکیه در مقابله با کرونا موفق بود و به سرعت توانست این همه گیری را کنترل کند.
تا قبل از بروز کرونا در ترکیه ، پروازهای ایتالیا ، چین ، کره جنوبی ، ایران و عراق در ماه فوریه لغو و پس از آن پروازها به آلمان ، فرانسه ، اسپانیا ، نروژ ، دانمارک ، بلژیک ، اتریش ، سوئد و هلند متوقف شد.
با ادامه این روند پروازها به انگلیس ، سوئیس ، عربستان سعودی ، مصر ، ایرلند و امارات متحده عربی نیز لغو شد.
ترکیه با بستن مرزهای خود با ایران و متوقف کردن پروازها از چین و ایتالیا از جمله اولین کشورهایی بود که سعی کرد اقدامات سختگیرانه برای مقابله با کرونا انجام دهد.
شماری از بیمارستان ‌ها در چارچوب مدیریت بحران فقط به ایجاد و توسعه بخش ‌های مراقبت‌های ویژه برای درمان مبتلایان به کرونا بسنده نکردند.
بلکه پارکینگ‌های بزرگ خود را هم به وسایل لازم (اکسیژن ‌رسانی ، برق و…) در این زمینه مجهز کردند تا در صورت لزوم با کشیدن دیوارهای مصنوعی بلافاصله در آن‌ جا اتاق‌های ویژه ایجاد کنند.
عملکرد ترکیه در مقابل کرونا بسیار بی نظیر است زیرا در 14 استان کشور ترکیه ، عروسی فقط به یک ساعت محدود می شود و صندلی های تالارهای عروسی مطابق با قوانین فاصله اجتماعی مرتب می شوند.
فروشندگان اینترنتی در این ایام کرونا تمام اقلام مورد نیاز مشتریان را با تخفیفات ویژه به آن ها تحویل می دهند و وزارت بهداشت بر نحوه سفارش و تحویل بسته ها توسط کارمندان این فروشگاه های اینترنتی نظارت دقیق دارد.

همچنین در شهرک ها و مجتمع های مسکونی به صورت رایگان ضدعفونی و داخل آسانسورها مایع شستشو نصب شده است. تجمع و پیک نیک در پارک ها و سواحل ممنوع و تنها پیاده روی های دونفره و بارعایت فاصله با یکدیگر امکان پذیر است.
وسایل نقلیه عمومی به ‌صورت لحظه ‌ای توسط ماموران مستقر در ایستگاه های اتوبوس و مترو ضد عفونی می شوند و مسافران قبل از ورود و بعد از خروج از ایستگاه توسط دستگاه های مستقر دست های خود را ضد عفونی می کنند.
علاوه بر این عملکرد ترکیه در مقابل کرونا ، آن چه که به عنوان مشخصه کل مبارزات ضد کووید 19 در ترکیه شناخته می شود ، شفافیت آن با مردم ترکیه است که هرگز در تاریکی نگه داری نمی شوند.
در کشوری واقع در تعدادی از خطوط گسل لرزه ای ، آمادگی برای غلبه بر تهدید های احتمالی یا در حد امکان به حداقل رساندن تأثیر آن ها بسیار مهم است.
در این مقاله سعی کردیم دلیل این که چرا ترکیه در مقابله با کرونا موفق بود را به وضوح برای شما کاربران عزیز شرح دهیم تا با این کشور و نحوه مدیدریت بحران ها آن بیشتر آشنا شوید.
گروه مشاورین آسمان

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه