وبلاگ

نظام اقتصادی کشور ترکیه

نظام اقتصادی کشور ترکیه

نظام اقتصادی کشور ترکیه : ترکیه یکی از کشورهای رو به رشد در جهان می باشد و اقتصاد آن روز به روز در حال پیشرفت است و همین امر، کشور ترکیه را به هفدهمین اقتصــاد بــزرگ جهــان و همچنین ششمین اقتصاد برتر اروپا تبدیل کرده است. از جملــه مزایــای ترکیــه کــه عامــل رشــد ســریع آن نســبت بــه دیگــر اقتصادهــای نوظهــور شده است، می تــوان بــه مــواردی ماننــد نیــروی کار جــوان، مجــرب و رو بــه رشــد، رتبــه خــوب در شرایط سرمایه گذاری خارجی و تشویق جریان سرمایه گذاری داخلی اشاره کرد. شاید در دیدگاه اول اقتصاد این کشور را وابسته به گردشگری بدانیم ولی کشور ترکیه در زمینه صنعت، مخصوصا صنعت نساجی و تولید پوشاک یکی از قطب‌های جهان است. همچنین صنعت خودروسازی ترکیه از مهم ترین و پویاترین بخش های تولیدی آن به شمار می رود. بخش انرژی نیز یکی دیگر از محور های رشد کشور ترکیه می باشد که در ادامه این مقاله به توضیح و تشریح مهم ترین پایه های اقتصادی این کشور خواهیم پرداخت.

53

صنعت گردشگری :

کشور ترکیه با داشتن اماکن تاریخی، تفریحی و میراث غنی فرهنگی یکی از کانون های گردشگری جهان به شمار می آید و در چند دهه اخیر صنعت گردشگری رشد فزآینده ای در اقتصاد این کشور داشته است این صنعت سالانه بالغ بر ۴۰ میلیون گردشگر را به خود اختصاص می دهد . لازم به ذکر است که ترکیه رتبه ۶ جهانی را در جذب گردشگر به خود اختصاص داده است. بزرگترین گروه گردشگران خارجی در ترکیه را گردشگران روس، آلمانی و بلغارها به خود اختصاص داده اند و پس از آن گردشگران انگلیسی و گرجستانی در جایگاه چهارم و پنجم قرار دارند. از جمله عوامل اصلی رشد علاقمندان به گردشگری در ترکیه کاهش ارزش لیر ترکیه نسبت به یورو و دلار، فراهم شدن بستری مناسب برای سرمایه گذاران خارجی و دعوت از آن ها برای کار، خرید ملک ترکیه و سرمایه گذاری، ایجاد زیر ساخت های مدرن همچون شهرک های توریستی، هتل های لوکس، فرودگاه های بزرگ در تمامی شهرها از جمله استانبول، آنتالیا، ازمیر و آنکارا بوده است همچنین این کشور برای افزایش ورود گردشگران خارجی و جذب سرمایه بیشتر، به بخش رسانه و تبلیغات رسانه ای توجه ویژه ای دارد و با ساخت مستندات و فیلم های گوناگون از جاذبه های توریستی خود به زبان های مختلف و معرفی آن در شبکه های بین المللی در جذب بیشتر توریست موفق بوده است. همان گونه که اشاره شد این صنعت نقش مهمی را در نظام اقتصادی کشور ترکیه ایفا می کند.

صنعت نساجی :
صنعت نساجی از جمله مهم‌ترین بخش‌ها در اقتصاد کشور ترکیه از نظر تولید ناخالص داخلی، صادرات و اشتغال است. این صنعت شامل ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی این کشور و ۲۰ درصد کل اشتغال این کشور است. ترکیه به عنوان ششمین تامین کننده بزرگ جهان و سومین تامین کننده عمده در اتحادیه اروپا در این صنعت شناخته می شود

دولت ترکیه صنعت نساجی و پوشاک این کشور را به عنوان یکی از صنایع استراتژیک خود تعریف کرده و از آن به صورت ویژه حمایت می کند. همچنین میزان صادرات پوشاک تکمیل‌شده برابر با ۸ میلیارد دلار در سال است و ۵ درصد کل تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد که این امر کشور ترکیه را به یکی از صادرکنندگان برتر جهانی در این بخش تبدیل کرده است. از جمله مزایای مهم محصولات نساجی ترکیه، آن است که محصولاتش با استانداردهای اکولوژیکی بین‌المللی همخوانی دارد علاوه بر این ترکیه نه تنها پوشاک آماده را به کشور های مختلف صادر می کند، بلکه پارچه نیز به جهان صادر می نماید. کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، روسیه، آلمان، رومانی و بلغارستان و غیره مهمترین بازارهای صادرات پارچه ترکیه هستند. با توجه به مطالب گفته شده مشخص است که همچون صنعت گردشگری صنعت نساجی و پوشاک نیز در اقتصاد کشور ترکیه نقش مهمی را ایفا می نماید.

سنعت خودرو سازی :
صنعت خودرو در ترکیه نقش مهمی در بخش اقتصاد و تولید ترکیه ایفا می‌کند. شرکت‌های فعال در بخش خودرو ترکیه عمدتا در منطقه مرمره قرار دارند. این صنعت به خوبی در سال‌های اخیر رشد کرده تا جایی که در سال 2017 این کشور رتبه هفدهم تولیدکنندگان خودرو سواری جهان را به خود اختصاص داده است. این رتبه تنها دو عدد با کشوری مانند انگلستان فاصله دارد. مهم‌ترین تولیدات کارخانه‌های این کشور فور اتوسان، فیات توفاش، تویوتا ترکیه و هیوندایی آسان هستند و اغلب به اروپا صادر می‌شوند.
لازم به ذکر است که کشور ترکیه به عنوان صادر کننده اول خودرو به کشور های اروپایی به شمار می رود و همچنین خودروهای ساخت ترکیه به 188 نقطه از جهان صادر می شوند. بیشترین میزان صادرات خودروهای مونتاژ ترکیه به کشورهای آلمان،فرانسه، انگلستان، اسپانیا، بلزیک ، لهستان، اسلوونی و هلند صورت می گیرد. آمار تولید و فروش خودرو ترکیه در 10 سال اخیر وضعیتی جز رشد و صعود را تجربه نکرده است و به کررات شاهد رکورد شکنی صنعت خودروسازی این کشور اوراسیایی هستیم. بازار اروپا یکی از بزرگ‌ترین متقاضیان خرید خودروهای مونتاژ ترکیه است و آخرین آمار سالیانه، از صادرات 78 درصدی خودروهای ساخت ترکیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا حکایت دارد. که این موضوع بیانگر پیشرفت این کشور در صنعت خودرو سازی می باشد.

نتیجه گیری :

علاوه بر صنعت هایی که در این مقاله به توضیح و تشریح آن ها پرداختیم کشور ترکیه در سایر صنایع همچون کشاورزی، پیمانکاری، فولاد و … رشد و پیشرفت چشمگیری داشته است و این موضوع نشان دهنده آن است که کشور ترکیه توانسته راه صنعتی شدن را به سرعت بپيماید و در خيلی از زمينه ها حتی از كشور های اروپايی سبقت بگيرد. همچنین به این نکته نیز باید اشاره نمود که نظام اقتصادی کشور ترکیه وابستگی چندانی به نفت ندارد و این بدین معناست که کشور ترکیه همانند سایر همسایگانش به منابع سوخت های فسیلی وابسته نیست و این موضوع یعنی سرمایه ی این کشور مانند همسایگانش نا پایدار نمی باشد و دغدغه ی رقبای اقتصادی این کشور در خاورمیانه که تمام شدن حداکثر 75 ساله ی منابع نفتی این کشور ها می باشد را ندارد. که این موارد نوید بخش پیشرفت های بیشتر این کشور در آینده ای نه چندان دور می باشد

٪ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه