وبلاگ

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

مهاجرت تحصیلی به ترکیه یکی از پر تقاضاترین روش های مهاجرت و اقامت در این کشور است. آموزش و تحصیل در ترکیه گرچه به تنهایی روشی برای گرفتن اقامت دائم به حساب نمی آید اما در بسیاری از موارد ممکن است که دانشجو با پیشنهادهای شغلی خوبی مواجه گردد و یا پس از این که تجارب لازم را کسب نمود بخواهد از روش های دیگر به نوعی اقامت دائم در این کشور را بگیرد.

ده ها هزار دانشجو و دانش آموز از سراسر جهان هر ساله برای تحصیل و یادگیری راهی ترکیه می شوند. اگر به فکر مهاجرت تحصیلی هستید؟ و می خواهید بدانید که هزینه آموزش و تحصیل در دانشگاه های ترکیه چقدر است؟ چه مدارکی لازم است؟ و یا آیا با مهاجرت تحصیلی می توان حق شهروندی و کار گرفت؟ پیشنهاد می کنیم تا پایان با ما باشید تا اطلاعات آن بتواند مسیر دستیابی به پرسش های شما را هموارتر سازد:
مزایای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه
• هزینه تحصیلی پایین در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی و حتی آسیایی از مهمترین مزیت تحصیل در این کشور می باشد. با وجود تحصیل ارزان قیمت اما سطح آموزشی مدارس و دانشگاه های ترکیه از کیفیت بالایی برخوردار است.

• فرصت پیدا نمودن کار پس از فراغت از تحصیل: افرادی که در دانشگاه های معتبر ترکیه تحصیل می کنند شانس بیشتری برای پیدا نمودن کار مورد دلخواه خود دارند به خصوص اگر به زبان ترکی مسلط باشند.
• آسان بودن شرایط اخذ ویزا در مقایسه با کشور های اروپایی
• انتخاب بهترین و معتبرترین دانشگاه، کالج و موسسات آموزشی
با توجه به مزایایی که در بالا به آن ها اشاره شد مهاجرت تحصیلی به ترکیه برای ایرانیان و یا سایر دانشجویان خارجی می تواند فرصتی مناسب جهت گرفتن مدارک آموزشی و حتی پیدا نمودن کار مناسب باشد. اگر دانشجویان بتوانند پس از تحصیل، به کار مد نظر خود برسند می توانند ویزای خود را نیز تمدید نمایند و حتی اقدام به گرفتن یکی از روش های اقامت دائم کنند.
مهاجرت تحصیلی به ترکیه، مقاطع مختلفی اعم از دبستان تا دکترا را در بر می گیرد که در ادامه به تشریح و هر کدام از این مقاطع می پردازیم:
مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل در مدارس
والدین بسیاری به دلیل شرایط خوب مدارس ترکیه، خواهان تحصیل فرزندانشان در این کشور هستند. از این رو برای آن ها ویزای تحصیلی درخواست می کنند تا بتوانند در بهترین و معتبرترین مدارس موفق به اخذ مدرک تحصیلی شوند.

دانش آموزان برای این که در مدارس ترکیه موفق به اخذ مدرک لازمه شوند و بتوانند به دانشگاه های این کشور ورود نمایند، 12 سال را باید در مقطع دبستان و دبیرستان مشغول به تحصیل شوند. این دوره ها شامل 4 سال دبستان، 4 سال سطح دوم و 4 سال دوره متوسطه است. دانش آموزان در پایان سطح دوم (8 سال تحصیل) موفق به اخذ دیپلم دوره ابتدایی و در پایان دوره متوسطه می توانند لیز دیپلم (دیپلم دبیرستان) را دریافت کنند. در این شرایط می توانند برای تحصیلات عالیه و ورود به دانشگاه اقدامات لازم را انجام دهند.
زبان رسمی در طول این مدت برای دانش آموزان، ترکی است اما آموزش یک زبان خارجی و یادگیری آن نیز در طول دوره تحصیل برای دانش آموزان از سال چهارم شروع می شود. اتباع خارجی قبل از این که در مدارس ترکیه مشغول به تحصیل شوند بایستی در آزمون ورودی نیز شرکت کنند تا از این طریق سطح تسلط آن ها به زبان ترکی نیز سنجیده شود. این دانش آموزان بایستی اقامت داشته باشند و یا از طریق یکی از والدین به نوعی اقامت در ترکیه را اخذ نمایند.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل در دانشگاه
مهاجرت تحصیلی به ترکیه مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را در بر می گیرد. برای ورود به دانشگاه همان طور که پیش تر نیز اشاره گردید دانشجویان بایستی موفق به اخذ دیپلم شوند. اما علاوه بر دیپلم لازم است که در آزمون ورودی جهت دانشگاه های دولتی و مصاحبه حضوری برای دانشگاههای خصوصی کشور ترکیه شرکت کنند.

تحصیل در مقطع کارشناسی 4 سال به طول می انجامد که البته با توجه به نوع رشته انتخابی متغیر است به عنوان مثال طول دوره تحصیلی رشته پزشکی در شاخه عمومی 6 سال به طول می انجامد. مقطع کارشناسی ارشد آزمون کلی ندارد اما هر دانشگاه سالی دو بار اقدام به پذیرش دانشجو از طریق آزمون می کند. در مقطع دکترا همانند کشورمان دانشجویان متقاضی بایستی دارای مدرک زبان انگلیسی در حد آیلتس، معدل مناسب و مقاله ISI باشند. این دوره 4 سال نیز به طول می انجامد. در مقطع کارشناسی به دانشجویان حدود 10 ساعت، کارشناسی ارشد 20 ساعت و در مقطع دکترا 30 ساعت در هفته اجازه کار پاره وقت داده می شود.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه
در مورد هزینه های تحصیل نیز باید گفت که میزان آن به نوع دانشگاه، مدرسه، مقطع تحصیلی و شهر انتخابی برای تحصیل بستگی دارد. برای تحصیل در مدارس، دانش آموزان بایستی مبلغی را به عنوان شهریه پرداخت کنند که هزینه آن با توجه به دولتی، خصوصی و شبانه روزی بودن متغیر است. درحالی که برای شهروندان ترک، تحصیل در مدارس دولتی رایگان می باشد.

در ترکیه دانشگاه ها به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می شوند. تحصیل در دانشگاه های دولتی هزینه ای به مراتب کمتر در مقایسه با خصوصی دارد، اما در دانشگاه های خصوصی با توجه به نوع رشته و موسسه آموزشی بین 10 تا 70 هزار لیر در سال متغیر است. همچنین در دانشگاه های دولتی دانشجویان خارجی قبل از ورود بایستی در آزمون تومر (زبان ترکی) بتوانند نمره قبولی را کسب کنند که این خود نیز هزینه ای برای دانشجویان خارجی در بر دارد. علاوه بر هزینه ای که صرف پرداخت شهریه می شود دانشجویان مبلغی را به عنوان هزینه مسکن و اقامت، خودرو، خوراک و پوشاک نیز پرداخت می کنند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی در ترکیه
• 4 قطعه عکس رنگی از دانشجوی متقاضی
• ارائه اسکن از گذرنامه و شناسنامه به صورت ترجمه شده
• مهارت در زبان ترکی
• ارائه مدارک دارایی (تمکن مالی)
• و … .

کلام آخر
جهت کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی در زمینه مهاجرت تحصیلی به ترکیه، می توانید با گروه مشاورین آسمان در ارتباط باشید. این تیم مجرب بی شک می تواند به بسیاری از سوالاتی که ذهن شما را درگیر نموده پاسخ دهد.

٪ نظر

  1. سلام ، وقت بخیر، من قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه را دارم در رشته هنر، میشه راهنماییم کنید

    • لطفا جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهاجرت تحصیلی به ترکیه با شماره های ذیل تماس حاصل نمایید.
      تلفن ثابت:
      0090-0216-5650565
      تلفن مدیریت و مشاوره حقوقی :
      0090-552-5651565
      تلفن های مشاورین فارسی زبان:
      0090-552-5653565
      0090-552-5654565

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه