وبلاگ

مهاجرت به ترکیه برای کار

مهاجرت به ترکیه برای کار

به جرات می توان گفت که مهاجرت به ترکیه برای کار از مهمترین دلایل و انگیزه اتباع کشورهای خارجی از جمله ایرانیان است. این روزها افراد زیادی در سرتاسر دنیا به فکر ساختن آینده ای خوب و درخشان برای خود و خانواده شان هستند و در این بین کشوری همانند ترکیه که در سال های اخیر توانسته به دستاورد های اقتصادی خوبی دست پیدا کند به یکی از جذاب ترین مقاصد برای آینده ای خوب تبدیل شده است.

برخی ترجیح می دهند ابتدا با گرفتن ویزای تحصیلی، در دانشگاه های این کشور مشغول به تحصیل شوند و بعد از فارغ التحصیلی و کسب تجربه و مهارت نسبت به دریافت مجوز کار تمام وقت، اقدامات لازم را انجام دهند. از طرفی دیگر، برخی از افراد تحصیل کرده با استفاده از دانش و تخصص خود، راهی ترکیه برای کار می شوند که در این زمینه از گزینه مهاجرت کاری استفاده می کنند.
از آنجایی که کشور ترکیه در ارتباط با ویزای کاری شرایط و قوانینی دارد و دانستن آن از سوی متقاضیان ضروری به نظر می رسد ما هم در این پست تصمیم گرفتیم پست امروز خود را به اقامت و مهاجرت به ترکیه برای کار اختصاص دهیم پس تا پایان با ما باشید.
وضعیت اشتغال و کار در ترکیه
قبل از هر چیزی بهتر است که ما قدری درباه اوضاع اقتصادی و وضعیت اشتغال در این کشور صحبت کنیم ببنیم که آیا وضعیت کار برای اتباع سایر کشورها مطلوب است؟ نرخ بیکاری به چه صورت می باشد؟ و…
به جرات می توان گفت که ترکیه از سال 2000 شاهد اوج شکوفایی اقتصادی است. این کشور در حال حاضر، از نظر رتبه بندی، هجدمین جایگاه اقتصادی دنیا را به خود اختصاص داده و همچنین به عنوان ششمین کشور جذاب توریستی و گردشگری به دنیا معرفی شده است. این پیشرفت های شگرف را بایستی مدیون سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی و همچنین نیروی متخصص و ماهر دانست.

این پیشرفت، مستلزم فراهم نمودن فرصت های شغلی در بسیاری از زمینه ها می باشد از این رو با ایجاد فرصت شغلی فراوان نه تنها از نیروی داخلی بهره می برد بلکه در بسیاری از عناوین شغلی پذیرای اتباع از سایر کشورها نیز می باشد که موجب رشد چشمگیر مهاجرت به ترکیه برای کار شده است. تقریبا هزینه های پایین تر در مقایسه با سایر کشورهای خارجی نیز از جمله دلایلی است که ایرانیان بسیاری خواهان گرفتن ویزای کار در این کشور می باشند.
روند اخذ ویزای کاری در ترکیه
یکی از روش های مرسوم گرفتن اقامت در ترکیه از طریق ویزای کار می باشد. با این روش متقاضی می تواند مدتی را در کشور ترکیه بماند و در صورت مطلوب بودن وضعیت شغلی و سایر عوامل نسبت به گرفتن اقامت دائم خود اقدام نمایند.

افرادی که قصد دارند برای کار به ترکیه مهاجرت کنند بایستی دو ماه قبل از سفر، با مراجعه به سفارت یا کنسولگری ترکیه نسبت به دریافت ویزای ترکیه اقدام کنند. در این مدت زمان کارفرما نیز بایستی مدراک مورد نظر را به وزارت امور اجتماعی ترکیه تحت عنوان MLSS ارسال نماید تا علاوه بر ویزای کاری مجوز کار نیز صادر گردد. به طور معمول دو الی سه ماه طول می کشد تا پرونده ارسالی متقاضیان مورد بررسی و تایید قرار گیرد. پس از صادر شدن بایستی هزینه های مربوط به صدور ویزا و مجوز کار توسط متقاضی پرداخت شود. پس از صادر شدن مجوز، افراد می توانند راهی ترکیه شوند و برای شروع به کار هم تا 30 روز مهلت دارند مجوز اقامت در ترکیه را بگیرند.
مهاجرت به ترکیه برای کار با شرایط و اهداف متقاضیان زیر امکان پذیر است:
• اساتید و اعضای دانشگاه
• کارآفرینان با هدف ایجاد اشتغال زایی
• ورزشکاران
• هنرمندان
• روزنامه نگاران
• کارگران
• تعمیرکاران و مونتاژکاران

20

شرایط اقامت در ترکیه از طریق ویزای کار
یکی از رایج ترین روش های مهاجرت به ترکیه برای کار، دعوت از سوی شرکت و یا سازمان خاصی می باشد. بر اساس قوانین جمهوری ترکیه، شرکت های ثبت شده برای تامین نیروی متخصص و کار بلد می بایست شهروندان ترک را استخدام نمایند، حال اگر نیرویی مرتبط با حرفه و تخصص مد نظر در کشور وجود نداشت می توانند از سایر کشورها نیروی متخصص استخدام کنند. در این حالت که امور توسط کارفرما انجام می پذیرد می توانند برای شخصی که قصد استخدام وی را دارند از وزرات کار ترکیه درخواست اجازه کار کنند. پس از بررسی ها اگر درخواست مثبت بود به فرد اجازه اقامت یکساله در ترکیه داده می شود.

بر اساس قانون وزارت کار ترکیه اتباع می توانند با دریافت ویزای کار به مدت یکسال در این کشور اقامت کنند. و بعد از پایان یافتن، آن ها می توانند برای دو سال دیگر نیز آن را تمدید کنند. در صورت ادامه همکاری و مساعد بودن شرایط، مجوز کار نیز برای سه سال دیگر تمدید می شود. در این بین اگر مهاجرین تا 8 سال در ترکیه بمانند بعد از این مدت می توانند برای گرفتن اقامت دائم، اقدامات لازم را انجام دهند.
نکته ای که مهاجرین عزیز بایستی مد نظر داشته باشند این است که 45 روز قبل از این که اعتبار ویزای کاری آن ها به پایان برسد نسبت به تمدید آن اقدام نمایند تا در این کشور با مشکلات قانونی مواجه نشوند.
مدارک مورد نیاز برای گرفتن مجوز و ویزای کاری در ترکیه
مدارک مورد نیاز به منظور دریافت مجوز کاری:
21
• ارائه دعوتنامه از طرف کارفرما به وزارت امور اجتماعی ترکیه
• تکمیل نمودن فرم های درخواست کار
• اسکن پاسپورت
• مدارک تحصیلی متقاضی و گواهی تایید آن از سوی شرکت
• ارائه کد ملی ترکیه برای افراد مهاجر
برای گرفتن ویزای کاری نیز ارائه مدارک زیر الزامی می باشد:
• ارائه 4 قطعه عکس متقاضی
• ارائه اصل و کپی از تمام صفحات پاسپورت
• ارائه مجوز کاری که توسط وزارت امور اجتماعی صادر شده
کلام پایانی
دوستان گرامی اگر این پست، جوابگوی تمام پرسش های ذهن شما نبود و یا این که در زمینه مهاجرت به ترکیه برای کار همچنان با ابهاماتی مواجه هستید می توانید با مشاورین آسمان در ارتباط باشید تا با مشاوره و راهنمایی این افراد بتوانید مسیر درست خود را پیدا نمایید.

٪ نظر

  1. با سلام و عرض ادب
    من از استان کرمان در ایران می‌باشم میخاستم ببینم چجوری می میتوانم برای کار به کشور ترکیه مهاجرت کنم در ضمن من آدم فنی میباشم.لطفا راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه