وبلاگ

شناخت بخش آسیایی استانبول

شناخت بخش آسیایی استانبول ترکیه

شناخت بخش آسیایی استانبول ترکیه : استانبول دارای دو بخش آسیایی و اروپایی است.این شهر بر روی دو قاره مختلف آسیا و اروپا قرار دارد.دو قسمت این شهر توسط تنگه بسفر از یکدیگر جدا شده اند.قسمت اول شهر استانبول در ناحیه قاضی کوی در قسمت آسیایی، قسمت دوم شهر در دوره روم و عثمانی گسترش پیدا کرد و به سمت اروپا رفت.بنابراین بخش آسیایی قدیمی تر از بخش اروپایی است در عین حال بخش اروپایی از لحاظ تاریخ غنی تر از قسمت آسیایی است. بر روی پل بسفر برای رفتن به بخش اروپایی لازم نیست پولی پرداخت شود اما برای رفتن به بخش آسیایی باید پول داد. قسمت آسیایی استانبول بسیار سرسبز و تماشایی می باشد.
بخش اروپایی پرجمعیت تر از بخش آسیایی است.جمعیت بخش اروپایی 9,726,373 نفر و جمعیت بخش آسیایی 5,302,858 نفر است.بزرگترین شهر قسمت اروپایی اسن یورت و بزرگترین شهر آسیایی عمرانیه می باشد. منطقه آسیایی استانبول بسیار سرسبزتر و تماشایی تر از بخش اروپایی آن است.

61

خیابان ها :
هردو بخش اروپایی و آسیایی دارای خیابان معروف خود هستند. خیابان استقلال در بخش اروپایی خیابان فرهنگی و تاریخی است که در کنار میدان تکسیم قرار دارد. خیابان بغداد در بخش آسیایی از خیابان های مدرن است که بین قاضی کوی و بوستانسی قرار دارد با این که خیابانی مدرن است اما از خیابان های قدیمی است که در آن کافه و رستوران های زیادی وجود دارد.

خیابان بغداد :
خیابان بغداد از دیگر خیابان های معروف و جذابیت های شهری استانبول است و در بخش آسیایی استانبول قرار دارد. در این خیابان انواع بوتیک های لوکس وجود دارد و در بعضی قسمت های دیگر خیابان بغداد می توانید فروشگاه هایی با قیمت های مناسب و کیفیت خوب پیدا کنید. در طول خیابان کارهای دستی هنرمندان مجسمه ساز، نقاش ها و سرامیک ساز ها به فروش می رسند. رستوران، کافی شاپ و کافی نت های زیادی در این منطقه وجود دارند. این خیابان یک طرفه که در بخش آسیایی استانبول قرار گرفته، از محله بستانجی آغاز شده و تا کادیکوی ادامه دارد.همچنین پارک گُزتپه و استادیوم تیم فوتبال فنرباهچه در امتداد این خیابان قرار دارند.

منطقه کادیکوی :
محله کادیکوی در قسمت آسیایی استانبول قرار دارد و از جمله قدیمی ترین منطقه های استانبول محسوب می شود که در سال های اخیر پیشرفت های بسیار قابل توجهی کرده است. محله کادیکوی استانبول یکی از بزرگترین و البته قدیمی ترین محله های شهر است و تقریبا 41 کیلومتر مربع ، مساحت دارد .با وجود اینکه کادیکوی محله ای قدیمی است ولی در چند سال گذشته به سرعت پیشرفت کرده است. اولین مسجد قدیمی استانبول، در این محله ساخته شده است ولی در حال حاضر هیچ اثر تاریخی از آن بر جا نمانده است. کلوب های قایق های تفریحی، تفریحگاه های ساحلی و جاده های عریض در کنار ساحل از ویژگیهای منطقه کادیکوی میباشد. زرگترین بازار مواد غذایی ترکیه در این محله قرار دارد که از کنار مسجد عثمان آقا شروع می شود و این بازار طیف گسترده ای از غذاهای تازه و سایر محصولات از سراسر ترکیه از جمله طیف گسترده ای از ماهی های تازه و غذاهای دریایی ، صابون روغن زیتون و غیره را در خود جای داده است.

محله های مهم کادیکوی :
جاده بستان:
از محله های مجاور دریای مرمره می باشد که دارای سه ساحل خوب و یک پارک بزرگ به نام دالیان Dalyan و مسیر طولانی پیاده روی در حاشیه دریا است. در این محله در روز شاهد منظره دریا و در شب شاهد منظره جزایر پرنس می باشیم. معروف ترین کافه و رستوران های ترکیه در نزدیکی محله جاده بستان قرار دارد. یکی از بزرگترین شعبات میگروس در این محله ودر کنار دریا واقع شده، خرید های هفتگی و روزانه اتان را حتی بدون وسیله نقلیه در چند دقیقه می توانید انجام دهید.
بستانچی:
از محله های اطراف خیابان بغداد می باشد که دارای یک اسکله و یک شهر بازی کوچک می باشد. بستانچی توسط کشتی به جزیره بیوک آدا متصل می شود. یکی از مزایای این محله وجود رستوران های ماهی به همراه موسیقی زنده می باشد، خیلی از ترک ها از محله های دیگر برای میل کردن یک ماهی تازه، شب ها به بستانجی می روند.
فنرباغچه:
این محله که دارای کافه ها، رستوران ها، یک اسکله کوچک و پارکی سرسبز در کنار بسفر می باشد از مراکز تفریح و پیاده روی محلی ها محسوب شده و به خاطر تیم فوتبالش به شهرت رسیده است. پارک فنر باغچه که در بخش جنوبی مارینا و منطقه کادیکو قرار دارد به دلیل چشم انداز ها فوق العاده خود از دریای مدیترانه و جزایر سارای بورنو و پرنس تا این ندازه معروف شده. بهترین پیشنهاد برای یک پیک نیک خانوادگی و دوستانه و یا حتی یک پیاده روی دلچسب شبانه؛ این پارک با وسعت بالای خود، گل ها و درخت های زیبا مسیری به دور از خستگی و کسالت برای تان می سازد.

6263
محله مال تپه :
منطقه مال تپه دارای ۷ دانشگاه بزرگ؛ ۴۳ مدرسه ابتدایی؛ ۴ دبیرستان حرفه ای؛ ۳ دبیرستان.. و ۲ مرکز اموزشگاهی می باشد.دانشگاه بزرگ مالتپه در سال ۱۹۹۸ افتتاح و مشغول فعالیت شد که یکی از بزرگترین و معروف ترین
دانشگاه های شهر استانبول می باشد که مسابقه معروف تلویزیونی O Ses Türkiye یا انتخاب خواننده سال کشور ترکیه همه ساله از ماه اکتبر تا دسامبردر سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار میشود و طرفداران بسیاری در آن شرکت مینمایند. مال تپه از سمت جنوب با دریای مرمره همجوار است که به منطقه ویژگی خاصی میدهد که با خرید واحدهای مسکونی در قسمت ساحل میتوان از مناظر و زیبایی های ساحل و چشم انداز جزایر ادالار بهره مند شد. وجود فروشگاهها ی معتبر و برند مارکت ها انبوه در این منطقه و همچنین دسترسی های عالی منطقه مال تپه را به محلی خاص برای تمامی افراد تبدیل کرده است.

مراکز خرید قسمت آسیایی :
مرکز خرید پالادیوم :
این مرکزخرید شبیه به گوی شیشه ای در سال 2008 ساخته شده است. مساحت زمینی که این مرکز خرید باشکوه در آن واقع شده 40 هزار متر مربع می باشد. بودجه ای که به ساخت این پاساژ اختصاص دادند در حدود 230 میلیون دلار بود.این گوی زیبا در قلب چمن زار واقع شده است که با چراغ های رنگین چشم مخاطب را به سوی خود جذب می کند.
مرکز خرید آکاسیا :
ر محله آچیبادم منطقه اسکودار استانبول قرار گرفته است. مرکز خرید آکاسیا در بخش آسیایی استانبول قرار گرفته و به سبب نزدیکی به تنگه بسفر و همچنین بزرگراه‌های مهم و سامانه حمل و نقل عمومی، دسترسی خیلی خوبی به سرتاسر استانبول دارد.یکی از مهمترین خیابان های قسمت آسیایی، بغداد نام دارد. مرکز خرید آکاسیا نیز در این خیابان قرار دارد.طراحی فروشگاه های این مرکز خرید با سقف بلند ودیوارهای شیشه ای زیبایی دوچندانی را به این ساختمان بخشیده است.

مرکز خرید ویاپورت:
این مرکز خرید بزرگترین مرکز خرید سرتاسر ترکیه است و فاصله زیادی تا مرکز شهر دارد.طراحی آن شبیه به شهر ونیز است و ساختمان آن دارای طاق های هلالی شکل و زیبا است.این مرکز خرید یکی از جاذبه های توریستی شهر استانبول است.

مرکز خرید کوزی :
مرکز خرید کوزی استانبول یک مرکز خرید کوچک واقع شده بین خیابان مینی باس و ایستگاه مترو کوزیاتاجی در کادیکوی است. مرکز خرید کوزی با پیاده روی پانزده دقیقه ای از طرف هر دو طرف به سالن نمایش تئاتر، یک مجموعه فیلم، و تراس در فضای باز و 58 مغازه میرسید. کوزی استانبول به عنوان یک مرکز فرهنگی شناخته می شود، زیرا اغلب فعالیت های فرهنگی و هنری را شامل می شود و یک سالن تئاتر 400 نفری غضنفر اوزکان Gazanfer Özcan مخصوص نمایش دارد.

مسجد مهرماه سلطان:
این مسجد که یکی از باقیمانده‌های دوران عثمانی مربوط به مهرماه سلطان دختر سلطان سلیمان است در بخش آسیایی استانبول در محله اسکودار قرار دارد. این بنای تاریخی یکی از پر اهمیت ترین و پر بازدید‌ترین بنا‌های تاریخی موجود در قسمت آسیایی شهر استانبول است.
• مرکز خرید اپتیموم: این مرکز خرید علاوه بر اینکه فروشگاه های زیادی دارد، دارای تفریحات زیادی برای مشتریان می باشد. این مرکز خرید یک سینمای بزرگ دارد که بسیار مورد توجه است. برندهای معروف نایک و آدیداس در این مرکز ارائه می شود.
محله های مهم بخش آسیایی :
محله اسکودار: این محله در مرکز قسمت آسیایی استانبول واقع شده است و یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین محله های آن محسوب می شود.
مسجد مهر سلطان: این مسجد، یکی از باقی مانده های دوران عثمانی است و در محله اسکودار واقع شده است. این بنا یکی از بهترین و مهم ترین بناهای تاریخی قسمت آسیایی استانبول محسوب می شود و مسافران زیادی را به سمت خود می کشد.

میزان پیشرفت:
بیتشرین تفاوت این دو قسمت در میزان پیشرفت آنهاست.بیشتر بودجه ها به قسمت اروپایی اختصاص داده شده است و کارفرمایان در قسمت اروپایی بیشترین سرمایه گذاری را داشته اند به همین علت بیشتر توجه روی قسمت اروپایی معطوف شده است و این قسمت از پیشرفت قابل توجهی برخودار است.
مارینا و فرودگاه :
هر دوقسمت اروپایی و آسیایی دارای مارینا هستند.مارینا محوطه‌ای بندری برای قایق‌های کوچک و تفریحی است. تفاوت مارینا با بندر در این است که مارینا برای قایق‌های کوچک و با تعداد کم مسافر ساخته شده است. مارینای آتاکوی در بخش اروپایی و و مارینای کالامیس در بخش آسیایی وجود دارد.
فرودگاه های این دو بخش به نام های آتاتورک که در بخش اروپایی و فرودگاه صبیحا که در بخش آسیایی قرار دارد.

دانشگاه :
همانطور که قبلا گفته شد به سرمایه گذاری بیشتر روی قسمت اروپایی نسبت قسمت آسیایی، این قسمت دانشگاه های بیشتری دارد.در مقابل بخش آسیایی از مدرسه های نظامی بیشتری برخوردار است.دانشگاه مرمر تنها دانشگاه در جهان است که بر روی دو قاره قرار دارد.
قسمت آسیایی قبرستان بزرگتری دارد که در کل ترکیه بزرگترین قبرستان است.

ترافیک :
ترافیک مشکل همیشگی بخش اروپایی استانبول است. نه تنها بخش آسیایی استانبول، که اگر با کل اروپا هم مقایسه نماییم، بخش اروپایی از همه پر ترافیک تر خواهد بود.بیشترین حجم ترافیک مربوط به ساعات 7:00 تا 9:00 صبح و ساعات 17:00 تا 20:00 عصر است.فقط در روزهای عید از حجم ترافیک این بخش کاسته می شود.

تعداد شهرستانها :
به دلیل سرعت پیشرفت بخش اروپایی، تعداد شهرستانهای این بخش بیشتر از قسمت آسیایی است. فرمانداری برای کنترل هرچه بهتر این مناطق و حل مشکل مسکن جمعیت روزافزون آن، تعداد شهرستانها را افزایش داده و مجتمع های مسکونی جدیدی ساخته است.
شهرهای بخش آسیایی :
نام شهر جمعیت
آدالار 48 نفر
آتاشهیر 405,000 نفر
بئی کوز 246,352نفر
چکمه کوی 135,000نفر
کادی کوی 521,005نفر
کارتال 443,293نفر
مال تپه 460,955نفر
پندیک 625,797نفر
سانجاک تپه 241,000نفر
سلطان بئی لی 300,000 نفر
شیله 30,218نفر
توزلا 197,657نفر
عمرانیه 645,238نفر
اسکودار 535,916نفر

چهار روش جابجایی بین قسمت آسیایی و اروپایی ترکیه :
تاکسی :
این روش نسبت های به روش های دیگر هزینه بالایی دارد. بی تاکسی یا BITAKSI یکی از قدیمی‌ترین‌ها در عرصه تاکسی‌رانی اینترنتی است. در واقع این شرکت بیشتر نقاط ترکیه را پوشش می‌دهد و شاید پرطرفدارترین اپلیکیشن تاکسی یابی اینترنتی در ترکیه باشد.
شما در بیتاکسی می‌توانید از میان تاکسی‌های زرد (انتخاب اقتصادی)، تاکسی‌های آبی (انتخاب لوکس) و ون برای تعداد نفرات بالا برحسب نیاز و سلیقه‌تان یکی را انتخاب کرده و از جابه‌جایی درون‌شهری خود لذت ببرید.
اوایل در ترکیه به خاطر حضور اوبر کمتر کسی به سراغ بیتاکسی می‌رفت ولی با غیرقانونی شدن استفاده از اوبر در خاک ترکیه، این شرکت توانست جایگاه نخست انتخاب مردم را از آن خود کند.

64

مترو :
سریعترین روش برای جابجایی بین دو استانبول است که دارای 7 خط مختلف است. مترو استانبول نقش موثری در حمل و نقل عمومی این شهر دارد. استانبول شهری بزرگ با جاذبه‌های زیادی است که با سیستم متروی بزرگ خود روزانه افراد زیادی را جا به جا می‌کند. در استانبول هزینه رفت و آمد با تاکسی بالا است. بنابراین اکثر مردم در این شهر با تراموا حمل و نقل می‌کنند. اما جالب است بدانید استفاده از مترو هزینه کمتری دارد و البته به راحتی می‌توانید به جاهای دیدنی شهر و یا مراکز خرید شهر بروید. خط زیر زمینی و تونل در استانبول بعد از سیستم حمل و نقل زیرزمینی لندن که در سال 1863 افتتاح شد، دومین سیستم حمل و نقل زیر زمینی مسافر در سطح جهان می‌باشد.

متروباس :
یکی از روش های محبوب گردشگران برای جابجایی است. متروباس، یک سرویس حمل و نقل عمومی سریع و بدون ترافیک مسافر در استانبول است. هرکس با استفاده از استانبول کارت، به راحتی می تواند از خدمات متروباس استفاده نماید. یکی از ویژگی های متمایز کننده متروباس نسبت به سایر وسایل حمل و نقل، خدماترسانی آن در ۲۴ ساعت شبانه روز می باشد.

کشتی :
اولین روشی که به ذهن اکثریت خطور میکند جابجایی با کشتی یا لنج است.در این روش از دو اسکله کادیکوی و اسکودار استفاده میشود. لنج ها از بشیکتاش، کاباتاش و امینونیو به کادیکوی می روند.بجز لنج ها، کشتی های کوچک به نام موتورها هستند که سریعترین روش برای جابجایی است.

دلموش:
دلموش های در واقع اتوبوس هایی در مقیاس کوچک تر، سریع تر و راحت تر هستند که هزینه خیلی ارزونی هم دارند. این دولموش ها مدل های قدیمی و جدیدی دارند در واقع تاکسی های اشتراکی هستند که بگنجایش اون ها حدود ۸ نفره و توی اون ها خبری از بلیط های الکترونیکی و کارت نیست و شخصی در اون وظیفه جمع کردن کرایه ها رو داره و یا باید مستقیما هزینه رو به راننده پرداخت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه