وبلاگ

رشته پزشکی در دانشگاه های ترکیه

رشته پزشکی در دانشگاه های ترکیه

رشته پزشکی در دانشگاه های ترکیه بسیار محبوب و پرطرفدار می باشد و در این مقاله ما قصد داریم که به بررسی این رشته بپردازیم.
همان طور که می دانید رشته پزشکی در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران رشته ای محبوب است. این رشته رویای بسیاری از دانش آموزان می باشد. آن ها برای این که بتوانند در دانشگاه مشغول به تحصیل شوند وارد رشته علوم تجربی می شوند، این امر موجب شده تا تعداد متقاضیان علوم تجربی چند برابر رشته علوم انسانی و ریاضی باشد. از نگاه مردم پزشکی رشته ای پردرآمد و با منزلت اجتماعی و موقعیت شغلی ایده الی است.
دانش آموزان برای این که بتوانند به آرزوی خود جامعه عمل بپوشانند باید از سد کنکور بگذرند اما همان طور که می دانید گذشتن از این سد کار ساده و راحتی نیست و به دلیل پایین بودن ظرفیت پذیرش افرادی می توانند وارد دانشگاه های پزشکی شوند که رتبه خوبی را کسب کنند.
آن عده ای که نمی توانند در این رشته قبول شوند و اما شرایط تحصیل در کشورهای خارجی را دارند ترجیح می دهند که در آن سوی مرزها مشغول به تحصیل شوند. کشورهای بسیاری برای این امر وجود دارد که ترکیه یکی از مکان های مناسب برای تحصیل در رشته پزشکی است.
بر همین اساس ما هم پست امروز خود را به موضوع رشته پزشکی در ترکیه اختصاص دادیم تا آن دسته از عزیزانی که قصد تحصیل این رشته را در ترکیه دارند بیشتر با شرایط اخذ پذیرش دانشگاهی و همچنین دانشگاه های مطرح و مورد تایید وزرات بهداشت آشنا شوند. از این رو پیشنهاد می کنیم که تا پایان ما را همراهی بفرمایید.
چرا تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه های ترکیه؟
شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چرا عده ای ترجیح می دهند مدرک پزشکی خود را از دانشگاه های ترکیه اخذ کنند؟ دانشگاه های این کشور داری چه آیتم و ویژگی های هستند که موجب شده تا متقاضیان بی شماری از سرتاسر دنیا خواهان تحصیل باشند؟ در ادامه به بررسی عواملی که ترکیه را برای تحصیل رشته پزشکی مناسب نموده است، می پردازیم.

رشته پزشکی در دانشگاه های ترکیه
رشته پزشکی در دانشگاه های ترکیه

1- کیفیت بالای آموزشی
برای همه متقاضیان بالا بودن سطح کیفیت آموزشی بسیار حائز اهمیت است. دانشگاه های علوم پزشکی ترکیه به ویژه در سال های اخیر با فراهم نمودن امکانات آموزشی مدرن و پیشرفته و همچنین بهره بردن از علم و دانش اساتید متخصص توانسته اند سطح کیفیت آموزش را بالا ببرند..
2- اعتبار بالای مدرک دانشگاهی
همان طور که اشاره کردیم کیفیت آموزش به خصوص در دانشگاه های بین المللی ترکیه بالاست طوری که امروزه برخی از دانشگاه های این کشور توانسته اند در دنیا رتبه و رنکینگ مناسبی را به خود اختصاص بدهند.
آمار رنکینگ موسسه QS که در سال 2019 منتشر شد حاکی از آن است که 19 دانشگاه از ترکیه رتبه ای زیر 1000 دارند. رتبه و رنکینگ مناسب دانشگاه های ترکیه موجب شده تا مدارک اخذ شده نیز از اعتبار بالایی برخوردار باشند.
3- بورسیه تحصیلی
دولت ترکیه برای جذب هر چه بیشتر دانشجویان خارجی، تسهیلاتی از جمله بورسیه تحصیلی در نظر گرفته است.
این آیتم فقط مختص دانشجویان بین المللی می باشد و از طریق آن مزایای بی شماری از جمله اقامت رایگان، عدم پرداخت شهریه، پوشش هزینه سفر، پوشش هزینه درمانی و حقوق ماهیانه دانشجویی نصیب افراد می گردد.
4- فرصت های کاری مناسب
از دیگر آیتم های بی نظیری که برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته شده است امکان کار حین تحصیل می باشد.
همان طور که می دانید تحصیل در کشوری دیگر هزینه های بی شماری را در پی دارد که تامین آن ها برای برخی سخت و دشوار است؛ اما کشور ترکیه شرایطی را فراهم آورده تا دانشجویان به صورت پاره وقت، بتوانند کار کنند و از این طریق بخشی از مخارج خود را تامین نمایند.
5- اقتصادی بودن تحصیل
همان طور که می دانید کشورهایی همچون انگلیس، آلمان، فرانسه و آمریکا از دانشگاه های بسیار معتبری برخوردار هستند اما هزینه تحصیل در آن ها بسیار بالاست طوری که خیلی از متقاضیان بین المللی قادر به تحصیل نیستند.
این در حالیست که کشور ترکیه با وجود برخورداری از دانشگاه هایی با رتبه و اعتبار بالا، هزینه تحصیل پایینی دارد از این رو تحصیل کاملا اقتصادی و مقرون به صرفه می باشد.
6- مورد تایید بودن وزارت بهداشت
این آیتم برای متقاضیان ایرانی بسیار حائز اهمیت است، چرا که اگر مدرک دانشگاهی اخذ شده مورد تایید وزارت بهداشت نباشند، فرد نمی تواند به امر طبابت در کشورمان بپردازد.
رشته پزشکی در دانشگاه های ترکیه
رشته پزشکی در دانشگاه های ترکیه

جمعا ۱۵ دانشگاه در سال ۲۰۲۱ – ۲۰۲۲ در ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت هستند که مدارکشان پذیرفته خواهد شد.
• دانشگاه آنکارا Ankara Universit
• دانشگاه آتاترک ارزروم Ataturk university
• دانشگاه اگه ازمیر Ege university
• دانشگاه حاجت تپه Hacettepe university
• دکوز ایلول Dokuz Eylül University
• دانشگاه استانبول Istanbul University
• دانشگاه خصوصی کوچ Koc University
• دانشگاه قاضی Gazi University
• دانشگاه کاتب چلبی ازمیر Izmir Katip Celebi University
• دانشگاه خصوصی باهچه شهیر Bahçeşehir University
• دانشگاه خصوصی باشکنت Başkent University
• دانشگاه خصوصی یدی تپه Yeditepe University
• دانشگاه مارمارا Marmara University
• دانشگاه ۱۹ مایس Ondokuz Mayis University
• دانشگاه خصوصی آجه بادام Acıbadem University
شرایط تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه های ترکیه
دانشگاه های ترکیه نیز مانند بسیاری از کشورهای دنیا، به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می شوند. تحصیل در دانشگاه های دولتی برای دانشجویان رایگان است و یا این که میزان شهریه پایینی دارند.
دانشگاه های خصوصی نیز همان طور که از نام آن ها بر می آید به طور خصوصی اداره می شوند و هزینه تحصیل و شهریه بالایی دارند.
علاوه بر هزینه، شرایط تحصیل در دانشگاه های دولتی و خصوصی نیز متفاوت می باشد. متقاضیان برای ورود به دانشگاه های پزشکی می بایست در آزمون ورودی شرکت نمایند.
این آزمون در دانشگاه های دولتی yos و در دانشگاه های خصوصی sat می باشد. در این آزمون های ورودی، متقاضی باید بتواند حداقل نمره را کسب کند.
آن هایی که می خواهند در رشته پزشکی پذیرفته شوند باید یک سال را در کالج بگذرانند تا آمادگی لازم را برای آزمون پیدا نمایند. همچنین برای پذیرفته شدن در این دانشگاه ها ارائه مدرک زبان انگلیسی الزامی نیست.
مدارک مورد نیاز برای رشته پزشکی در دانشگاه های ترکیه
اگر دانشجو در رشته پزشکی دانشگاه های ترکیه پذیرفته شود بایستی مدراک لازم که شامل موارد زیر هستند را برای پذیرش ارائه بدهد:
• مدرک دیپلم و ریز نمرات به همراه ترجمه
• کپی مدارک شناسایی به همراه ترجمه
• ارائه مدرک زبان انگلیسی در صورت داشتن
• تکمیل فرم درخواست
• پرداخت هزینه پذیرش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه