خرید ملک در ترکیه

در سال های اخیر خرید ملک در ترکیه ( خرید خانه در ترکیه ) بین ایرانیان به طور چشمگیری افزایش یافته است. دلیل این علاقه مندی را می توان در موارد بسیاری جستجو نمود که در ادامه این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد آن صحبت کنیم. افرادی که می خواهند با خرید آپارتمان در کشور ترکیه و بالاخص خرید خانه در استانبول ، آنکارا ، ازمیر و یا سایر شهرهای این کشور به نوعی سرمایه گذاری کنند بایستی بدانند که خرید ملک شرایط و قوانین خاص خود را دارد که قرار است در این مقاله به این موارد هم بپردازیم. از این رو اگر خواهان سرمایه گذاری در کشور ترکیه هستید و هنوز در اول راه قرار دارید پیشنهاد می کنیم که تا پایان این پست با ما همراه شوید تا به اطلاعاتی جامع در این زمینه دست پیدا نمایید.

خرید ملک در ترکیه
خرید ملک در ترکیه

آشنایی با کشور ترکیه جهت خرید ملک در ترکیه
قبل از این که دلایل و چرایی خرید ملک در ترکیه را مورد بررسی قرار دهیم، می خواهیم به معرفی این کشور بپردازیم تا شما سروران گرامی بیشتر با این سرزمین آشنا شوید.
ترکیه یکی از حساس ترین کشورهای دنیا به حساب می آید و از نظر موقعیت جغرافیایی و سیاسی بسیار حائز اهمیت است. ترکیه کشوری اوراسیایست یعنی بخشی از آن در خاک آسیا و قسمتی نیز در اروپا واقع شده است که از نظر جغرافیایی توانسته موقعیت منحصر به فردی را ایجاد نماید. این موقعیت خاص جغرافیایی و نقش آن به عنوان گذرگاه شرق و غرب، از آن برای ترانزیت کالا و انرژی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین ترکیه دارای آب و هوایی جلگه ای است و از جاذبه های طبیعی بسیار زیبایی برخوردار می باشد به همین دلیل سالانه گردشگران و مسافران بی شماری را از سرتاسر دنیا به سمت و سوی خود می کشاند. به جرأت می توان گفت که یکی از درآمدهای مهم کشور ترکیه از طریق صنعت گردشگری است. این کشور با فراهم آوردن زیر ساخت های لازم توانسته سالانه از طریق صنعت گردشگری به درآمد بالایی برسد.
باید بگوییم که ترکیه نه تنها برای مسافران بلکه برای عده زیادی از سرمایه گذران خارجی نیز مقصدی جذاب به حساب می آید. امروزه بسیاری از سرمایه گذاران در پی این هستند که بتوانند از راه های مختلف همانند تاسیس شرکت و یا خرید آپارتمان در کشور ترکیه به نوعی سرمایه گذاری کنند و اندوخته مالی خود را چند برابر نمایند.
وضعیت اقتصادی کشور ترکیه
ترکیه کشوری در حال توسعه و رو به رشد است که پیشرفت اقتصادی آن به خصوص در ده سال گذشته گویای این مطلب می باشد. آمارها حاکی از آن است که توانسته ششمین جایگاه اقتصاد قاره اروپا را به خود اختصاص بدهد. و از جایگاهی مناسب در سطح بین المللی نیز برخوردار شود.
همان طور که در قسمت قبل نیز اشاره کردیم، صنعت گردشگری یکی از منابع مهم درآمد این کشور به حساب می آید اما باید بگوییم که در کنار این صنعت، یکسری صنایع دیگر همچون نساجی، فولاد و کشاورزی نیز قد علم کرده اند که نقش عمده ای را توانسته اند در شکوفایی اقتصادی این کشور ایفا نمایند. طوری که این کشور به یکی از قطب های مهم تولید پوشاک تبدیل شده است و جایگاه ششم دنیا را به خود اختصاص داده، همچنین هفتمین تولید کننده فولاد در اروپا، دومین تولید کننده شیشه و ششمین تولید کننده سیمان در دنیا نیز به حساب می آید. این کشور در حال حاضر با اقتصاد رو به رشدی که دارد یکی از بازارهای نوظهور دنیا برای سرمایه گذاری است.
سیاست دولت ترکیه در بهبود وضعیت اقتصادی جهت خرید ملک در ترکیه
دولت ترکیه چند سالیست که با اتخاذ یکسری سیاست توانسته اقتصادی پویا و رو به رشد را برای این کشور ایجاد نماید. از جمله این سیاست ها، جذب سرمایه گذاران خارجی از طریق خرید اوراق بهادار، تاسیس شرکت و خرید ملک در ترکیه است تا با تزریق نمودن پول در بخش های مختلف، وضعیت اقتصادی این کشور را به نوعی ارتقاء ببخشد که ظاهرا در این امر نیز توانسته موفق عمل کند.
ترکیه یکسری مزایا و تسهیلات را برای سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفته است تا آن ها با میل و رغبت بیشتری به سمت خرید آپارتمان در کشور ترکیه و یا هر نوع سرمایه گذاری دیگری کشانده شوند. قبل از این که به مزایای سرمایه گذاری در ترکیه بپردازیم باید این را بگوییم که سرمایه گذاری در هر کشوری هم می تواند پر سود باشد و هم این که با ضرر و زیان همراه گردد، از این رو فردی که قصد چنین کاری را دارد بایستی به اطلاعات جامعی در این زمینه دست پیدا کند و تمام جوانب آن را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد تا با نکات مثبت و منفی که می تواند وجود داشته باشد آشنا گردد و با علم و آگاهی بیشتری تصمیم خود را برای این امر بگیرد.
از مهمترین مزایای سرمایه گذاری در کشور ترکیه می توان اشاره ای به موارد زیر نمود:
اخذ تابعیت
اخذ تابعیت یکی از مهمترین مزیت هایست که دولت ترکیه آن را برای سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفته است. اتباع سایر کشورها که از طریق ثبت شرکت و کارآفرینی، اوراق قرضه دولتی، سپرده بانکی و یا خرید ملک در استانبول و سایر شهرها اقدام به سرمایه گذاری کنند، می توانند برای خود و خانواده تابعیت ترکیه را بگیرند و مانند سایر شهروندان ترک، از مزایا و حق شهروندی این کشور نهایت بهره را ببرند. پروسه اخذ تابعیت از طریق خرید ملک در ترکیه و یا سایر روش های سرمایه گذاری معمولا بین 3 تا 6 ماه طول می کشد. حتی دولت ترکیه اجازه دو تابعیتی را نیز به سرمایه گذاران خارجی می دهد، یعنی آن ها برای گرفتن تابعیت ترک لازم نیست که تابعیت کشور خود را لغو کنند.
اخذ پاسپورت
افراد خارجی با خرید آپارتمان در کشور ترکیه و یا سرمایه گذاری در سایر بخش ها، می توانند پاسپورت ترکیه را به راحتی اخذ نمایند. پاسپورت این کشور از درجه اعتبار بالایی برخوردار است و جزء 30 پاسپورت برتر دنیا به حساب می آید. افراد با داشتن پاسپورت ترکیه می توانند بدون داشتن ویزا به 117 کشور دنیا سفر کنند. پاسپورت این کشور به صورت 10 ساله صادر می گردد و پس از آن نیز به صورت مادام العمر قابل تمدید می باشد.
رابطه تجاری آزادانه با سایر کشورها
همان طور که می دانید بسیاری از سرمایه گذاران کشورمان به دلیل تحریم ها و محدودیت ها بخصوص در بخش بانکی، به راحتی نمی توانند با بازرگانان و تاجران کشورهای دیگر مراوده تجاری داشته باشند. این امر موجب شده تا ایرانیان بی شماری با سرمایه گذاری در ترکیه و اخذ تابعیت و پاسپورت این کشور بتوانند آزادانه با سراسر دنیا ارتباط و تعامل داشته باشند. و این موضوع برای سرمایه گذاران ایرانی بسیار حائز اهمیت است.
امکان تحصیل رایگان، بهره بردن از خدمات درمانی رایگان برای سایر اعضای خانواده و بالا بودن امنیت از دیگر مزایای سرمایه گذاری در کشور ترکیه است.
روش های سرمایه گذاری در کشور ترکیه
حال که با مزایای سرمایه گذاری در این کشور آشنا شدیم می خواهیم ببینیم اتباع خارجی از چه طریقی می توانند در ترکیه سرمایه گذاری کنند. همان طور که اشاره کردیم دولت ترکیه برای این که بتواند سرمایه گذارانی را از آن سوی مرزها به خاک این کشور بکشاند، روش های متنوعی را برای سرمایه گذاری پیش پای افراد خارجی گذاشته است تا آن ها با توجه به شرایط و موقعیت خود بتوانند مناسبترین را انتخاب نمایند. مهمترین این روش های سرمایه گذاری عبارت اند از:
سرمایه گذاری از طریق خرید خانه در ترکیه
یکی از روش های رایج و البته محبوب در بین خارجیان، سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در ترکیه می باشد. شایان ذکر است که این کشور یکسری قوانین و شرایط را وضع نموده که افراد با جاری ساختن این قوانین و فراهم آوردن شرایط لازم می توانند برای سرمایه گذاری از طریق خرید آپارتمان در کشور ترکیه اقدام نمایند.
خرید ملک در ترکیه
خرید خانه در ترکیه

در دهه های گذشته، سرمایه گذاری در بخش املاک و مستغلات یک میلیون دلار آمریکایی بود که مبلغی نسبتا زیاد برای سرمایه گذاری به حساب می آمد طوری که معدود سرمایه گذار خارجی حاضر به سرمایه گذاری در این بخش بود، اما از سال 2018 به بعد، دولت ترکیه برای جذب سرمایه گذاران بیشتر سیاستی جدید اتخاذ نمود و آن هم کم کردن مبلغ تعیین شده تا حد زیادی بود.
در حال حاضر سرمایه گذاران خارجی می توانند در بخش املاک و مستغلات به مبلغ 250 هزار دلار آمریکایی سرمایه گذاری کنند. یعنی مجموع املاک خریداری شده اعم از خرید ملک و زمین بایستی به 250 هزار دلار آمریکایی برسد. این روش یکی از راحترین روش های سرمایه گذاری برای اتباع سایر کشورها به خصوص ایرانیان به حساب می آید. با توجه اوضاع و شرایط اقتصادی فعلی کشورمان و کاهش ارزش ریال در برابر پول هایی همانند دلار، داشتن سرمایه به شکل پول، امری غیر منطقی به نظر می رسد از این رو خرید ملک در ترکیه می تواند گزینه ای ایده آل در چنین شرایطی باشد.
سرمایه گذاری از طریق سپرده بانکی در ترکیه
این روش نیز از سوی سرمایه گذاران خارجی نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. آن دسته از افرادی که می خواهند از این طریق، اندوخته مالی خود را بیشتر کنند می بایست مبلغ 500 هزار دلار آمریکایی را در بانک های ترکیه سپرده گذاری نمایند. حداقل مدت سپرده گذاری 3 سال می باشد و سرمایه گذار می بایست پول خود را طی این مدت در بانک حفظ نماید.
سرمایه گذاری از طریق خرید سهام و اوراق بهادار در ترکیه
خرید سهام نیز همانند سپرده بانکی و یا خرید ملک در ترکیه دارای یکسری شرایط و ضوابط می باشد؛ از جمله این که حداقل مبلغ سپرده 500 هزار دلار امریکایی است و فرد بایستی تا 3 سال سهام و اوراق بهادار خود را نگه دارد. این نوع سرمایه گذاری مورد تایید و همچنین تحت نظر وزارت صنایع و فناوری انجام می گیرد.
سرمایه گذاری از طریق کارآفرینی و ثبت شرکت در ترکیه
کارفرمای خارجی می تواند با تاسیس شرکت از مزایایی که اشاره کردیم بهره مند شود، در زمان گذشته سرمایه گذار خارجی برای تاسیس شرکت نیاز به استخدام 100 نیروی ترک داشت اما امروزه با وضع قوانین جدید از سوی دولت ترکیه، به 50 نیرو کاهش یافته است. این روش از سرمایه گذاری نیز بسیار پرطرفدار می باشد.
چرا خرید ملک در ترکیه برای سرمایه گذارانی ایرانی جذاب است؟
همان طور که در قسمت ابتدایی این مقاله اشاره کردیم خرید آپارتمان و یا هر نوع ملکی دیگر برای ایرانیان از جذابیتی خاص برخوردار است که در این بخش می خواهیم به مهمترین این دلایل بپردازیم:
موقعیت خاص جغرافیایی
همان طور که اشاره کردیم ترکیه به دلیل این که بین دو قاره گرفته، موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی دارد. این کشور به دلیل نزدیکی با اتحادیه اروپا همانند پلی بین خاورمیانه و کشورهای اروپایی می باشد. همچنین کشورمان با ترکیه کیلومترها مرز مشترک دارد و از این طریق می تواند با بسیاری از دولت های اروپایی نیز ارتباط برقرار نماید.
فرهنگ و تمدن
رابطه طولانی ایران و ترکیه به دلیل تبادلات تجاری، سیاسی، مذهبی، تاریخی و اجتماعی موجب ایجاد تشابه فرهنگی بی شماری بین این دو ملت شده است.
وضعیت اقتصادی
یکی از مهمترین دلایل خرید ملک در ترکیه شرایط خوب اقتصادی می باشد. همان طور که اشاره کردیم ترکیه در سال های اخیر با شکوفایی اقتصادی همراه بوده، دولت این کشور با کنترل تورم، بالا بردن نرخ اشتغالزایی، کاهش فساد و کاهش بدهی وضعیت اقتصادی را به ثبات رسانده است. در نتیجه ترکیه برای بسیاری از سرمایه گذاران خارجی مقصدی کم ریسک و نسبتا مطمئن می باشد.
قیمت املاک جهت خرید خانه در ترکیه
قیمت خرید آپارتمان در کشور ترکیه اعم از خانه، زمین و سایر مستغلات در مقایسه با سایر کشورها از جمله ایران، از قیمت مناسبتری برخوردار می باشد و از این حیث خود یک مزیت تلقی می گردد.
وضعیت تجاری ترکیه
وضعیت مناسب کشور ترکیه از نظر تجارت به لطف برخورداری امکانات ویژه، فن آوری ها، زیر ساخت هایی که برای فعالیت های تجاری در بخش دولتی و خصوصی فراهم شده از جمله دلایلی است که موجب گردیده تا افراد با انگیزه بیشتری در ترکیه بمانند و در عرصه تجارت مشغول به فعالیت شوند.
راهنمای خرید ملک در ترکیه
سرمایه گذاری بالایی برای خرید خانه در استانبول، ازمیر، آنتالیا و سایر شهرهای مهم ترکیه از سوی سرمایه گذاران خارجی صورت گرفته است که این امر نیز به سرعت در حال رشد می باشد. همان طور که اشاره کردیم قیمت خرید آپارتمان در ترکیه در مقایسه با ایران ارزان تر می باشد و افراد می توانند با توجه به سرمایه و بودجه ای که دارند ملکی مناسب در ترکیه خریداری کنند. رنج قیمت در هر شهر و هر منطقه متفاوت است که قبل از خرید، سرمایه گذاران می بایست به این موضوع حتما توجه نمایند. اما در اتباط با خرید ملک و یا سایر مستغلات در ترکیه، سرمایه گذاران لازم است که یکسری سلسله مراتب را را رعایت نمایند که در زیر به آن اشاره می کنیم:
• اولین مرحله ، اخذ کد یا شماره مالیاتی میباشد که با مراجعه به اداره مالیات محل اقامت و یا از طریق اینترنت و طی مراحل آن میتوان اقدام به دریافت آن کرد.
• مرحله بعد مرحله افتتاح حساب می باشد، سرمایه گذار می بایست یک حساب بانکی در ترکیه افتتاح نماید چرا که برای نقل و انتقال نیاز می باشد.
• بعد از آن، سرمایه گذار بایستی کار و همچنین شهری که قرار است خانه و یا آپارتمان را بخرد مشخص کند. زیرا همان طور که اشاره کردیم خرید خانه در هر شهر و منطقه از نظر قیمت متفاوت است و باید با توجه به بودجه سرمایه گذار انجام بگیرد.
• سرمایه گذار برای پیدا نمودن ملکی متناسب با بودجه می تواند از موسسات معتبر خرید و فروش ملک کمک بگیرد. پس از بازدید از ملک و پسند نمودن آن می تواند مراحل خرید را آغاز نماید.
• بهتر است که خریدار قبل از این که ملکی را به طور رسمی خریداری کند استعلامات لازم در جهت ارزش واقعی آپارتمان، مالیات، برخورداری از سند، پایان کار و … را به عمل آورد. چرا که در این زمینه کلاهبرداری های بی شماری توسط افراد سودجو انجام می گیرد.
• همچنین سرمایه گذار بهتر است که ملکی را خریداری کند که دارای سند تک برگ و به اصطلاح دست اول است. بعد از این که سند به نام خریدار زده شد می تواند مقدمات لازم را برای اخذ اقامت خود و خانواده فراهم آورد.

مشاورین ما در گروه مشاورین آسمان جهت خرید خانه در ترکیه میتوانند شما در کلیه مراحل خرید خانه در ترکیه راهنمایی نمایند.

مقایسه