وبلاگ

حداقل درآمد برای زندگی در ترکیه

حداقل درآمد برای زندگی در ترکیه

حداقل درآمد برای زندگی در ترکیه : کشور ترکیه به عنوان یکی از زیباترین کشورها در همسایگی کشور عزیزمان ایران شناخت شده است که به لحاظ جغرافیایی بخش اعظم آن در قاره آسیا و بخش دیگر آن در اروپا واقع شده است. ترکیه ازسمت شمال در مجاورت دریای سیاه و از بخش جنوب در کنار دریای مدیترانه میباشد. در مورد صنایع پررونق این کشور میتوان به صنعت گردشگری و کشاورزی اشاره کرد. این کشور با دارا بودن طبیعت زیبا و منابع طبیعی ، سالانه پذیرای تعداد مهاجران زیادی از سراسر دنیا است.ترکیه علی رغم داشتن نرخ بیکاری سالانه حدود ۱۴٪ ، بعلت داشتن تولید ناخالص داخلی بالا، همچنان مقصد اقامت بسیاری از مهاجرین میباشد. ‍‍
به عنوان مهاجر یکی از مهم ترین موضوع دربحث مهاجرت، مخارج وهزینه های زندگی در کشور مقصد است.به زبان ساده تر، شخصی که قصد مهاجرت به این کشور را دارد میخواهد بداند حداقل هزینه زندگی بطور ماهانه یا سالیانه چه میزان است و چه چیزهایی را در برمیگیرد.
در این نوشتار قصد داریم اطلاعات مفیدی در ارتباط با هزینه های زندگی در ترکیه در اختیارعلاقمندان به مهاجرت به این کشور زیبا قراردهیم.
در ابتدا باید به این موضوع اشاره کرد که هزینه های زندگی در هرجایی از کشور ترکیه بستگی به سبک زندگی ،نوع خوراک ،پوشاک ، محل و منطقه زندگی و … دارد. بر خلاف تصور عموم مردم ، درکشور ترکیه گرانترین شهر، پایتخت یعنی آنکارا نیست. بلکه شهر استانبول گرانترین شهر و شهرهای بورسا و ازمیربه ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.
هزینه های زندگی در ترکیه در سال 2021
هزینه زندگی در کشور ترکیه با حفظ کیفیت در مقایسه با ایران به مراتب ارزانتر است ، بطوریکه میتوان گفت؛ هزینه های زندگی در کشور ترکیه در سال 2021 در حدود 10.87% پایین تر از ایران است . همچنین اجاره خانه در ترکیه حدود 49.25% نسبت به کشور ما ایران کمتر می باشد. در لیست زیر میتوان با دید بهتری با هزینه های زندگی ، مواردی نظیرحداقل هزینه ی مسکن، هزینه حمل و نقل، اقلام خوراکی و… در هر یک از شهرهای ترکیه آشنا شد:

عنوان هزینه

58

حداقل درآمد برای زندگی در ترکیه / خوراک و مواد غذایی درترکیه
در بررسی قیمت مواد غذایی در ترکیه ، میتوان گفت به طور کلی شهرهای غربی ترکیه گران تر هستند که در این میان می توان به شهرهای توریستی بدروم، استانبول، آنالیا و ازمیر با مواد خوراکی تقریبا گران اشاره کرد.برعکس شما می توانید غذاهایی فوق العاده را با قیمت مناسب در رستوران های لوکس شرق ترکیه امتحان کنید. اما قیمت مواد غذایی در استانبول شبیه شهرهای شرقی نیست و گاه نیاز به هزینه های بیشتری است.البته فراموش نکنید که با استفاده از غذاهای خیابانی، کافه ها و رستوران های محلی و غذاهای خانگی می توانید تا حد زیادی از هزینه های خود را کم کنید.

اجاره خانه، مهمترین هزینه زندگی در ترکیه
هزینه اجاره خانه در ترکیه در مقایسه با سایر مقاصد معروف مهاجرتی ایرانیان مقرون به صرفه است. برای همین، هنوز هم از طریق خرید ملک در بین ایرانیان طرفداران خاص خود را دارد. در ترکیه انواع مختلف مسکن هم برای خرید و هم برای اجاره وجود دارد که قیمت این خانه ها بسته به محل اقامت و نیز شرایط مالی متقاضی می تواند متغیر باشد. اما نکته مهمی که درباره هزینه های اجاره خانه در ترکیه باید قید شود آن است که هزینه های مربوط به خدمات شهری همانند برق، تلفن، اینترنت، آب و غیره بر عهده خود مستاجر است. این هزینه ها را نیز باید بر هزینه ماهیانه اجاره منزل اضافه کرد. هزینه اجاره خانه در ترکیه در سال 2021 در حدود 49.25% پایین تر از ایران بوده است. خرید ملک در ترکیه برای مهاجران یک پروسه قانونی است که منجر اخذ پاسپورت این کشور می شود.

حداقل درآمد برای زندگی در ترکیه / هزینه حمل و نقل در ترکیه
اگر چه هزینه بنزین در ترکیه نسبت به دیگر کشورهای اروپایی بسیار بالاست، اما هنوز هم هزینه بنزین در کشورهایی مثل ایالات متحده آمریکا و روسیه دو برابر قیمت بنزین در ترکیه می باشد. به همین دلیل، بسیاری از شهروندان ترک برای کاهش هزینه های حمل و نقل در این کشور، از ماشین های گازوئیلی بهره می گیرند. مالکان خودرو همچنین باید سالیانه در حدود 4000 (لیر) را برای هزینه هایی جابجایی سوخت، بیمه و تعمیر ماشین کنار درنظر بگیرند.
در کشور ترکیه، سیستم حمل و نقل عمومی از تاکسی ها، تاکسی مترها، اتوبوس های تندرو، متروها و هواپیماها روزانه به ارائه خدمات به شهروندان می پردازند. اما استفاده از کارت های مترو یا اتوبوس برای تردد داخل شهری در این کشور رواج بیشتری دارد. میانگین هزینه ماهیانه حمل و نقل در کشور ترکیه در حدود 200 (لیر) می شود که نسبتا هزینه بالایی به حساب می آید.
هزینه زندگی درمانی در ترکیه
بر اساس قوانین مهاجرتی ترکیه، مراقبت های درمانی بخشی از تامین اجتماعی به حساب می آید. پوشش تامین اجتماعی در ترکیه در قبال پرداخت هزینه منظم ماهیانه می باشد. متولی امور مراقبت های درمانی در کشور ترکیه، SGK (موسسه تامین اجتماعی) و وزارت بهداشت ترکیه محسوب می شوند. در طی سالیان اخیر، زیر ساخت بهداشتی و مراقبت های درمانی ترکیه دچار تحولات زیادی شده است. مطابق مقررات حال حاضر سازمان تامین اجتماعی ترکیه ، افراد باید حدود 20% از مخارج درمانی خود را پرداخت کنند تا تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند.

هزینه های خدمات شهری خانواده جهت زندگی در ترکیه
این بخش از هزینه های زندگی در ترکیه هزینه خدمات شهری در ترکیه گفته میشود ، فوق العاده ارزان می باشد. شامل هزینه های مصرف گاز، برق، تلفن و اینترنت می باشد ، به صورت ماهیانه باید پرداخت شود. در اکثر خانه ها، گاز در کپسول های مخصوصی از فروشگاه های محلی خریداری می شود که هزینه سالیانه مصرف این نوع گاز تا 100 (لیر) می رسد. میانگین هزینه ماهیانه مصرف آب و فاضلاب در ترکیه در حدود 40 (لیر) می باشد.همچنین، میانگین ماهیانه هزینه مصرف برق شهری در ترکیه در حدود 150 (لیر) می باشد که با محدود سازی مصرف دستگاه های تهویه هوا می توان این هزینه را تا حدود زیادی کاهش داد.

تورم در ترکیه
نرخ بالای تورم در ترکیه در سال 2021 گواه این مطلب است که ، متاسفانه مردم در این کشور مدام با افزایش قیمت ها مواجه اند و از امنیت اقتصادی بالایی برخوردار نیستند. البته مشاغلی که در ترکیه درآمد خود را غالبا به دلار یا یورو دریافت می کنند ،آسیب جدی از بابت تورم و کاهش ارزش پول ملی ترکیه نمی بینند. در بررسی های انجام شده ، نرخ تورم از 7.67% در سال 2015 به 13.01% در سال 2021 رسیده است، که به خوبی روند رشد را نشان میدهد.
از جمله سایت هایی که به صورت تخصصی میتوانند به شما در محاسبه هزینه های زندگی در شهر های مختلف ترکیه بر اساس کیفیت مورد انتظار کمک شایانی کنند میتوان به سایت numbeo.com/cost-of-living/in/Istanbul و وب سایت نامبیو (numbeo.com) اشاره کرد.
در انتها باید گفت اگر قصد مهاجرت و زندگی در کشور ترکیه را دارید با بررسی و کسب اطلاعات کافی میتوانید به نحوی مطلوب هزینه های زندگی در این کشور را محاسبه و با آگاهی کافی از اقامت خود لذت ببرید.

گروه مشاورین آسمان

٪ نظر

    • لطفا جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با هزینه های زندگی در ترکیه با شماره های ذیل تماس حاصل نمایید.
      تلفن ثابت:
      0090-0216-5650565
      تلفن مدیریت و مشاوره حقوقی :
      0090-552-5651565
      تلفن های مشاورین فارسی زبان:
      0090-552-5653565
      0090-552-5654565

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه