وبلاگ

اقتصاد شرکت های هواپیمایی ترکیه در دوران کرونا

اقتصاد شرکت های هواپیمایی ترکیه در دوران کرونا

اقتصاد شرکت های هواپیمایی ترکیه در دوران کرونا بسیار تضعیف شده است و میتوان گفت کووید 19 به طور غیر منتظره ای تمام جهان را فلج کرده که صنعت هوانوردی نیز با کاهش چشمگیر مسافران، از صدمات دوران مستثنی نبوده است.

مهم نیست که مبارزه با این ویروس چگونه پیشرفت می کند، صنعت هواپیمایی و جهانگردی بدون شک از این بحران رنج می برد و از آخرین بخش هایی است که از این بحران خارج می شود.
اقدامات محدود کننده در پی شیوع بیماری همه گیر کرونا منجر به خسارات بزرگ، اخراج کارمندان و تعطیلی شرکت های هواپیمایی در سراسر جهان شده است.

ویروس کرونا که در حال حاضر به صورت یک مشکل حاد جهانی درآمده است، همانند تمامی کشورهای جهان، افکار عمومی ترکیه را به خود مشغول و صنعت گردشگری و اقتصاد صنعت هوانوردی این کشور را با بحران جدی روبرو کرده است.
گزارشات نشان می دهد در سال جاری میلادی در کشور ترکیه تعداد کل گردشگران وارد شده به این کشور حدودا پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بوده است که این عدد در قیاس با مدت مشابه سال گذشته ، به دلیل وجود بیماری کرونا کاهش چشم گیری داشته است.
صنعت هواپیمایی در حال تجدید نظر در استراتژی های خود است. شرکت ها حداکثر تلاش خود را برای حفظ وضعیت فعلی و منابع انسانی خود انجام می دهند، با این فرض که بحران در ابتدای تابستان 2021 برطرف شود.

اقتصاد شرکت های هواپیمایی ترکیه در دوران کرونا

اما مسئله اصلی استراتژی است که باید در صورت طولانی شدن بحران اتخاذ شود.
قطعاً استراتژی های شرکت های هواپیمایی که در مرکز پویایی صنعت قرار دارند، کل صنعت را تحت تأثیر قرار خواهند داد.
از طریق گسترش بیماری همه گیر COVID 19 ، اقتصاد شرکت های هواپیمایی در دوران کرونا به دلیل اقدامات سختگیرانه اعمال شده توسط مقامات دولتی و در نهایت کاهش تقاضای مسافران در بین سایر کشورها بیشترین آسیب را دیده است.
بسیاری از شرکت های هواپیمایی دنیا با ورشکستگی روبرو شده اند، در حالی که شرکت های دیگر مجبور به اقدامات پیشگیرانه یا استفاده از کمک های دولتی شده اند.

می توان گفت بیشترین ضرر اقتصادی به فرودگاه‌هایی که دارای پرواز بین ‌المللی بوده‌اند وارد آمده است.
شرکت های هواپیمایی هزینه های ثابت بالایی دارند. پروازها انجام شوند یا خیر، پرداخت برای توافق نامه های اجاره، حقوق کارمندان، هزینه های فنی و بیمه ( ACMI Aircraft، خدمه، نگهداری، بیمه و…) باید به صورت ماهانه انجام شود.

اگر در نظر بگیریم که هزینه ماهانه یک شرکت هواپیمایی با 10 هواپیمای سایز متوسط حداقل 5 میلیون دلار آمریکا باشد، تعلیق پروازها به مدت سه ماه احتمالاً منجر به ضرر 15 میلیون دلاری خواهد شد.
شرکت هواپیمایی همچنین باید مسئولیت های خود را در مورد هزینه های قبلی عملیات پرواز مدیریت کند.
تعهدات مربوط به تأمین کنندگان و فرودگاه ها به دلیل هزینه های عملیاتی مانند جابجایی خدمات در فرودگاه هایی که پرواز می کنند ، سوخت ، مالیات پرواز و غیره نیز باید به خوبی مدیریت شود.
همان طور که مشاهده می شود، هیچ راهی برای اقتصاد صنعت هوانوردی وجود ندارد که بتواند خسارات ناشی از بحران مربوط به ویروس را به تنهایی جبران کند.

مدیریت موثر و مناسب بحران شرکت هواپیمایی، بسته به حمایت دولت، رویکرد حامیان مالی، درک و تحمل کارکنان و انعطاف پذیری تامین کنندگان همه برای عبور از این بحران ضروری است.
صنعت هواپیمایی به دلیل تعامل با بسیاری از بخش های دیگر، به ویژه در بخش گردشگری، نقشی اساسی در تعیین قدرت کشورها در اقتصاد جهانی دارد.
اگر اثرات بحران به صورت منطقه ای محو شود، مناطق و کشورهایی که به سرعت از بحران خارج می شوند از مزایای بیشتری برخوردار می شوند.
به عنوان مثال، انتقال ناوگان و خدمه پرواز به مناطقی که پروازهای بالایی دارند انجام می شود.
این واقعیت که چین در اوایل اثر بحران را پشت سر گذاشته است (در حال حاضر نزدیک به 40٪ از هواپیماهای جهان را در اختیار دارد) می تواند یک فرصت عالی برای شرق آسیا باشد.

اقتصاد شرکت های هواپیمایی ترکیه در دوران کرونا

تاثیرات کلی کرونا بر اقتصاد صنعت هوانوردی
• پروازهای جهان در ابتدای آوریل 80 درصد کاهش یافت.
• بر اساس گزارش ها، از دست دادن درآمد در این بازه زمانی می تواند بیش از دو برابر بحران اقتصادی در سال 2008 و 2010 باشد.
• در سال 2021 انتظار می رود که تعداد مسافران حداقل 50٪ کاهش یابد.
• برای تأمین هزینه 62 درصد اشتغال، ممکن است لازم باشد قیمت بلیط ها 43 تا 54٪ افزایش یابد.
ترکیه و اقتصاد شرکت های هواپیمایی در دوران کرونا
با توجه به موضع جهانی، صنعت هواپیمایی همواره یکی از ارکان اصلی اقتصاد ترکیه بوده است.
ترکیه همچنین به عنوان یک مرکز منطقه ای برای پرواز ترانزیت در سراسر جهان از آسیا به اروپا ثابت شده است.
خطوط هوایی کشور ترکیه بیش از هر شرکت هواپیمایی دیگر به سراسر جهان پرواز دارد.
با این وجود صنعت هواپیمایی ترکیه، به عنوان یکی از فعالان این صنعت در سراسر جهان، با مشاهده اولین ویروس کرونا در چین، تحت تأثیر قرار گرفت.
دولت ترکیه همچنین رهنمودهایی در این زمینه ارائه داده و اصلاحاتی را در قوانین مربوط به موضوعات مختلف از جمله حقوق مسافر، آژانس های مسافرتی، شغل و مقررات مالیاتی انجام داده است.
خطوط هوایی کشور ترکیه، یکی از مهم ترین ارگان این کشور است که پس از توقف تقریبا همه پروازها، به خاطر ویروس کرونا، هزینه گزاف زیادی را متحمل شدند.
اقتصاد صنعت هوانوردی کشور ترکیه با اتحادیه کارگری موافقت کرده است که دستمزدها را تا پایان سال 2021، 30 تا 50 درصد کاهش دهد اما از اخراج کارکنان اجتناب کند.

از جمله اقدامات شرکت های هواپیمایی برای حفظ سلامت در دوران کرونا :
• بررسی دمای بدن و تب مسافران و کارکنان
• رعایت فاصله فیزیکی
• دستگاه‌های ضد عفونی کننده دست کارکنان و مسافران
• استفاده از جدا کننده‌ های نایلونی
• انجام تست‌های پزشکی و تمهیدات لازم برای آزمایش کرونا
• ترویج فرهنگ سلامتی و رعایت بهداشت
• حذف نیروی انسانی و تعاملات نزدیک بین مسافران و پرسنل
• و …
همانطور که دانستید اقتصاد شرکت های هواپیمایی در دوران کرونا کاملا با ضرر روبرو شده است و امیدواریم که با ریشه کن شدن هر چه سریعتر این ویروس، اقتصاد جهان روند رو به رشدی را آغاز کند.
گروه مشاورین آسمان

٪ نظر

  1. شرکتهای هواپیمایی ترکیه چه راهکارهایی برای مقابله با کرونا درنظر گرفته؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه