وبلاگ

مقایسه کرونا ایران و ترکیه

مقایسه وضعیت کرونا ایران و ترکیه

در این مقاله قصد داریم به مقایسه وضعیت کرونا ایران و ترکیه از ابعاد اقتصادی بپردازیم پس تا پایان این مقاله ما را همراهی بفرمایید.
بیماری کرونا در سال 2019 ابتدا در ووهان چین شیوع پیدا کرد و دیری نپایید که کل جهان را نیز درگیر خود کرد. بیماری های ویروسی همچون آنفولانزا فقط در مواقع خاصی از سال (پاییز تا زمستان) ظاهر می شوند یعنی به صورت فصلی اند، تصور افراد در مورد کرونا نیز همین بود چرا که فکر می کردند با گرم شدن هوا این بیماری از بین می رود اما متاسفانه نه تنها از بین نرفت بلکه با انتقال سریعی که داشت شیوع آن نیز بیشتر شد به گونه ای که بسیاری از کشورهای جهان سعی کرده اند با اعمال محدودیت هایی آن را کنترل کنند. این بیماری تا کنون با میزان مرگ و میر بالایی همراه بوده، اما تلفات تنها آثار زیان بار کرونا نبوده بلکه بیکاری، کاهش درآمد و … در پی اعمال محدویت ها و تعطیلی ها دلیلی شده تا بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشور عزیزمان ایران با مشکلات اقتصادی بی شماری دست و پنجه نرم کنند. در ادامه این مقاله می خواهیم به بررسی وضعیت کرونا ایران و ترکیه بپردازیم، ببینیم آیا پیامدهای زیان بار این بیماری از بعد اقتصادی در دو کشور همسایه به چه صورت است؟

وضعیت کرونا ایران و ترکیه در حال حاضر چگونه است؟
ایران بعد از چین تقریبا از آن دسته کشورهایی بود که خیلی زود درگیر ویروس کرونا شد. دولت هم بلافاصله برای کنترل و جلوگیری از همه گیر شدن آن اقدامات لازم را به منظور محدودیت در رفت آمد افراد پیاده سازی نمود. با رعایت مسائل بهداشتی، قرنطینه شدن افراد در خانه و همچنین تعطیلی بسیاری از کسب و کار ها وضعیت کمی بهتر شد و روند بیماری کرونا در کشورمان سیر نزولی به خود گرفت. متاسفانه مدتی بعد با برداشتن محدویت ها و عدم توجه مردم به رعایت اصول بهداشتی وضعیت کرونا در ایران بسیار بدتر شد به گونه ای که آمار بالای مرگ و میر و میزان ابتلا به کرونا، کشورمان را به یکی از چند کشور اول جهان از نظر درگیری با این بیماری تبدیل کرده است.
در ترکیه نیز همزمان با آلوده شدن جهان به ویروس کرونا، اولین نشانه های ظهور این بیماری مشاهده شد. در ابتدا تعداد افرادی که به این بیماری مبتلا شدند بسیار کم بودند اما رفته رفته به تعداد افراد درگیر به علت انتقال سریع افزوده شد. دولت جمهوری ترکیه نیز همانند کشورمان محدودیت های شدیدی را اعمال نمود تا جایی که توانست میزان مرگ و میر و همچنین درصد ابتلا را تا اندازه ای مناسب کاهش دهد. داده های مرکز بهداشت ترکیه نشان می دهد که درصد بهبودیافتگان از این بیماری تا حدود 60 درصد افزایش یافته است. به هنگام مقایسه وضعیت کرونا ایران و ترکیه نشان می دهد که نرخ ابتلا و همچنین میزان مرگ و میر در ترکیه کمتر از ایران و درصد بهبود یافتگان در سطح بالاتری قرار دارد.

26

همه گیری کرونا چه تاثیری بر روی اقتصاد ایران گذاشت؟
همه ما می دانیم که اقتصاد ایران قبل از کرونا وضعیت چندان مناسبی نداشت. بعد از این که آمریکا از برجام خارج شد تا حدود 50 درصد از ارزش ریال کاسته شد وتورم به شدت بالا رفت. با شیوع کرونا این وضعیت شکننده تر شد زیرا کشورهای منطقه که ایران با آن ها مراوده تجاری داشت در پی شیوع این بیماری مرزهای خود را یکی پس از دیگری بر روی تاجران و بازرگانان کشورمان بستند. این امر باعث به وجود آمدن مشکلات بی شماری شد زیرا سهم قابل توجهی از منابع درآمد کشورمان از طریق همین تجارت های منطقه ای تامین می گردد بنابراین صادرات با افت شدیدی همراه شد. همه گیر شدن این بیماری در جهان بر روی نفت نیز تاثیر منفی گذاشت و از این نظر یکی از منابع مهم درآمدی ایران نیز به شدت کاهش یافت.
محدودیت های اعمال شده به منظور پیشگیری از این بیماری خطرناک برای مدتی کسب و کار مردم را تعطیل کرد، فعالیت کارخانه ها و شرکت ها متوقف شدند. به دنبال این اتفاقات در بسیاری از حوزه ها تعدیل نیرو و کاهش عرضه کار منجر به بالا رفتن آمار بیکاری و عدم اشتغال شد که رفاه مردم را نیز به صورت مستقیم تحت تاثیر خود قرار داد.

27

همه گیری کرونا چه تاثیری بر روی اقتصاد ترکیه گذاشت؟
در ترکیه نیز وضعیت مشابهی همانند ایران در هنگام همه گیر شدن این بیماری داشت. مرزهای ترکیه بر روی صادرات و واردات بسته شد. در پی اعمال محدودیت ها بسیاری از کسب و کارها نیز تعطیل شدند. از آنجایی که بیشترین منبع درآمد کشور ترکیه از طریق گردشگری داخلی و خارجی است با کم شدن ورود گردشگران، این منبع درآمد نیز به شدت کاهش یافت.

28

تدابیر ایران و ترکیه در مقابله با آثار کرونا بر روی اقتصاد
در مقایسه وضعیت کرونا ایران و ترکیه به عنوان دو کشور همسایه و همچنین با اقتصادی تقریبا مشابه متوجه می شویم دولت ترکیه تدابیری اندیشیده که توانسته در برون رفت از این چالش اقتصادی به وجود آمده تاثیر گذار باشد. از جمله این که سیاستگذاری بانکی، محدودیت هایی را ایجاد کرد تا بتواند از افت ارزش لیر جلوگیری کند. دولت ترکیه بسته حمایتی 15 میلیارد دلاری را برای اقدامات مالی و همچنین تقویت صندوق ضمانت اعتباری اختصاص داد. از دیگر اقدامات این کشور می توان اشاره ای به موارد زیر نمود:

• کاهش نرخ بانکی
• مدیریت نرخ ارز از طریق بهبود نقدینگی بانک ها
• عدم دریافت مالیات از خانه هایی با ارزش کمتر از 500 هزار لیر
• به تعویق انداختن 6 ماهه مالیات بخش هتلداری
• افزایش حقوق کادر پزشکی
• حمایت از کارکنان بخش تولید با هزینه های موقتی
• و …
در ایران نیز با وجود این تحریم ها دولت حدود 20 درصد از بودجه کشور را به مبارزه با این بیماری اختصاص داد. از مهمترین تدابیر ایران نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• ارائه تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا
• اعطای وام یک میلیونی به خانواده های یارانه بگیر
• در نظر گرفتن دو بسته حمایتی برای اقشار کم درآمد
• اختصاص دادن280 میلیون دلار برای تامین واردات دارو و تجهیزات پزشکی
• اختصاص دادن 360 میلیون دلار برای کمک به صندوق بیمه بیکاری
• و …

یک نظر

  1. ایران وترکیه برای مقابله با آثار کرونا روی اقتصاد چه تدابیری اتخاذکردند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه