وبلاگ

درآمد ترکیه از گردشگری

درآمد کشور ترکیه از گردشگری

در سال های اخیر درآمد ترکیه از گردشگری به لطف توجه و سرمایه ای که بر روی این بخش شده به طور چشمگیری افزایش یافته است. طبق آمار های منتشر شده، گردشگری سومین صنعت پولساز دنیا به حساب می آید از این رو بسیاری از دولت ها، بهبود فعالیت های حوزه گردشگری را امری مسلم و روشن برای رونق بخشیدن به درآمد کشورشان می دانند و با اتخاذ استراتژی هایی سعی دارند که از این فرصت به منظور پیشرفت و درآمد زایی هر چه بیشتر استفاده کنند. ترکیه نیز همانند سایر کشورهای اروپایی این فرصت را غنیمت شمرده و سعی نموده از صنعت توریسم و گردشگری در جهت ارتقا اوضاع اقتصادی نهایت بهره را ببرد به گونه ای که امروزه صنعت گردشگری سهم قابل توجهی از درآمد ناخالصی را در این کشور به خود اختصاص داده است.

و اما در این مقاله ما می خواهیم نیم نگاهی به شرح درآمد ترکیه از گردشگری و آثار مثبت آن بر روی اقتصاد پردازیم پس تا پایان با ما باشید.
نگاهی مختصر به صنعت گردشگری ترکیه
در سال های اخیر یکی از مهمترین فرصت های سرمایه گذاری در کشور ترکیه توسعه بخش گردشگری و توریستی بوده است. این کشور به واسطه برخورداری از نعمت های طبیعی و تاریخی توانسته فرصت های مناسبی برای پیشرفت ایجاد نماید به گونه ای که در جای جای آن می توان رد پای این صنعت را دنبال نمود. صنعت گردشگری مشارکتی مستقیم در تولید ناخالصی ترکیه داشته و در مقایسه با سایر صنایع همانند کشاورزی، استخراج نفت، استخراج معادن و … بیشتر توانسته بر اقتصاد تاثیر بگذارد.
چندین سال است که ارزش لیر در برابر نرخ ارزهایی همانند دلار و یا یورو به شدت کم شده است از طرفی دیگر بسیاری از شرکت های خدماتی به منظور جلب نظر مسافران، قیمت و بهای خدمات ارائه شده خود را کاهش داده اند، این عوامل سبب شده تا مسافران خارجی برای سفر به این کشور وسوسه شوند. آمارها حاکی از آن است که بسیاری از کشورهای دنیا به خصوص شرق اروپا و آسیا، ترکیه را یک مقصد گردشگری محبوب و جذاب می بینند. بیشترین مقصد گردشگران خارجی که به اروپا سفر می کنند بعد از روسیه و آلمان متعلق به ترکیه است. گذشته از تاثیر جاذبه های طبیعی و یا تاریخی بر روی صنعت گردشگری ترکیه، مراودات تجاری و سیاسی نیز به خوبی توانسته تاثیرات خود را بر روی این صنعت بگذارد به گونه ای که گردشگران قطری و یا سایر کشورهای شیخ نشین خلیج فارس تقریبا دو برابر شده اند این در حالی است که ورود مسافران ایرانی با کاهش چشمگیری همراه بوده. به نظر می رسد که درآمد ترکیه از گردشگری به دلیل افزایش تقاضا برای سفر به این کشور روندی صعودی به خود گرفته و روز به روز هم در حال افزایش است.

31

وضعیت رشد گردشگری ترکیه
صنعت گردشگری با ویژگی های خاصی که دارد از صنایع پویا با آینده ای روشن در جهان است. و به عنوان محرکی مناسب برای به حرکت درآوردن چرخ های اقتصادی هر کشور تلقی می گردد از این رو سرمایه گذاری بر روی آن بی شک می تواند با منافع بی شماری همراه باشد. گردشگری با 7/6 تریلیون دلاری گردش و سفر، به عنوان بزرگترین صنعت در بخش خدمات به حساب می آید و سهم 10 درصدی از تولید ناخالص دنیا را به خود اختصاص داده است. کشور ترکیه در واقع به لطف داشتن جاذبه های طبیعی، تاریخی و میراث ارزشمند فرهنگی یکی از قطب های مهم گردشگری در دنیا به حساب می آید و با پیشرفت هایی که در سال های اخیر داشته همچنین با اتخاذ برنامه هایی، سعی نموده از این غافله عقب نماند به گونه ای که با سرمایه گذاری در این بخش توانسته به دست آورد های مهمی برسد.
29

بر اساس آمارهای منتشره شده از مرکز آمار ترکیه (Turk Stat)، در چهار ماه اول سال 2019، درآمد به دست آمده از صنعت گردشگری به 97/7 میلیارد دلار رسید که این مقدار نسبت به سال 2018 با رشد 2/13 درصدی همراه بوده. از این میزان، 88 درصد مربوط به گردشگران خارجی و 12 درصد نیز مربوط به گردشگران داخلی است. همچنین بر اساس این آمار، سود خالصی که از هر شخص در چهار ماه نخست به طور میانگین به دست آمده 625 دلار تخمین زده شده است. کل تولید ناخالصی کشور ترکیه در سال 2018 تقریبا 51/766 میلیارد دلار بوده که سهم صنعت گردشگری از این مقدار 6/95 میلیارد دلار یعنی چیزی حدود 12 درصد از کل ناخالصی ها بود.
زیر ساخت های بخش گردشگری ترکیه
یکی از استراتژی های موثر دولت ترکیه برای جذب گردشگران خارجی، سرمایه گذاری و توسعه دادن به زیر ساخت های مربوط به این بخش بوده است. این کشور با فراهم نمودن زیر ساخت های حرفه ای و مدرن توانسته به موفقیت های چشمگیر و دستاوردهای بزرگی در این زمینه دست یابد. فرودگاه بین المللی، توسعه ترمینال، خطوط تاکسیرانی، بهبود جاده ها، پل ها، ساخت شهرک های توریستی، احداث هتل هایی با استاندارد های روز دنیا و … از جمله فعالیت های موثری بوده که سبب رشد درآمد ترکیه از گردشگری شده است.

32
مزایای توسعه صنعت گردشگری ترکیه
بی شک از اثرات توسعه صنعت گردشگری بهبود شرایط اقتصادی جامعه است. دولت ترکیه توانسته با توسعه صنعت گردشگری، فرصت های شغلی بی شماری را ایجاد کند. آمارها نشان می دهد که حدود 2 میلیون نفر به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در این بخش مشغول به کار هستند که در واقع این آمار نقش مهم گردشگری در مبحث اشتغال زایی را نشان می دهد و دولت ترکیه ظاهرا با اتخاد استراتژی و سیاست های صحیح در مدت زمان کوتاهی توانسته در این زمینه موفق عمل نماید. علاوه بر اشتغال زایی پایدار، ورود ارز و سرمایه گذاری گردشگران خارجی از دیگر مزیت هایست که صنعت گردشگری برای دولت ترکیه توانسته به ارمغان بیاورد.

کلام پایانی:
این که می خواهید بدانید درآمد ترکیه از گردشگری چقدر است؟ یا این که می خواهید بدانید این کشور برای دستیابی به این هدف چه سیاستی در پیش گرفته؟ و یا هر سوال دیگری که در این زمینه دارید می توانید با گروه مشاورین آسمان در ارتباط باشید تا صبورانه به تک تک پرسش های شما پاسخ دهند.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه