وبلاگ

بورسیه تحصیلی در ترکیه

بورسیه تحصیلی در ترکیه و تسهیلات آموزشی برای دانشجویان خارجی

همواره بورسیه تحصیلی در رشته های خاص و دارای موقعیت کار و اجتماعی و همچنین در پی آن اقامت در کشورهای خارجی از آرزوهای اکثر قریب به یقین دانشجویان خارجی و ایرانی است. در چند سال گذشته دانشگاه های ترکیه نیز همچون دیگر دانشگاه های برتر دنیا نظیر کانادا، آلمان، فرانسه، انگلستان و سایر کشورهای پیشرفته دنیا پیشرفت به سزایی در حوزه گسترش و نشر علم داشته است. به طوری که دریافت بورسیه تحصیلی در ترکیه به یک انتخاب ایده آل و جذاب برای تحصیل دانشجویان در حوزه بین المللی تبدیل شده است. از همه مهمتر عوامل بی شماری مانند هزینه پایین تحصیل و اقامت، عدم نیاز به دریافت ویزا، نزدیکی به کشور عزیزمان ایران (برای دانشجویان ایرانی) بالا بودن اعتبار مدارک تحصیلی ترکیه و موارد مثبت دیگر سبب شده تا دانشجویان ایرانی بیش از گذشته به اخذ بورسیه و اقامت در ترکیه روی آورند.

بورسیه تحصیلی در ترکیه
بورسیه تحصیلی در ترکیه

علاوه بر مواردی که گفته شد، امکان گرفتن اقامت پس از تحصیل در ترکیه و در پی آن فرصت های شغلی بین المللی و شباهت فرهنگی ایران و ترکیه دانشجویان و جوانان ایرانی را بیش از دانشجویان دیگر کشورها به سمت این امر ترغیب نموده است. در ادامه و برای روشن تر شدن موضوع به تشریح عوامل بورسیه و تسهیلات آموزشی در کشور ترکیه می پردازیم.
جذابیت بورسیه تحصیلی در ترکیه
وقتی که از بورسیه های تحصیلی صحبت می کنیم و حرف از این قبیل مسائل و تسهیلات جهت آموزش به میان می آید؛ اغلب دانشجویان توقع دارند در یک دانشگاه ایده آل با شرایطی کاملاً راحت و به صورت رایگان و یا با حداقل هزینه های ممکن تحصیل کنند. این امر سبب رقابت شدید بین دانشجویان شده و درصد قبولی در بورسیه ترکیه را پایین می آورد. البته باید بدانید که جهت اخذ بورسیه در ترکیه اولویت با دانشجویانی است که معدل بالاتری دارند. پس همواره باید تلاش کنید تا از لحاظ علمی و معدل از سایرین در حد بالاتری قرار گرفت، تا بتوان راحت تر و سریع تر بورسیه تحصیلی مدنظر را اخذ نمود. همواره تحصیل در کشورهای خارجی متحمل هزینه های بالایی است.
به همین جهت بسیاری از دانشجویان به علت هزینه نسبتا سنگین قادر به تحصیل در این گونه کشورها نیستند. به همین صورت در بسیاری از کشورهای پیشرفته تدابیری اندیشه شده تا دانشجویان توانمند و با استعداد (استعدادهای درخشان) بتوانند با دریافت تسهیلات آموزشی به راحتی به تحصیل در رشته های موردنظر خود ادامه دهند. این هزینه ها بیشتر از طرف دولت، مؤسسات خیریه و دیگر نهادهای ذیربط فراهم می شود.
بورسیه تحصیلی در ترکیه به دو نوع بورسیه فول فاند ترکیه و بورسیه درصدی ترکیه تقسیم بندی می شود. بورسیه فول فاند به دلیل رایگان بودن تمام هزینه های دانشجو، اعم از هزینه حمل و نقل و پزشکی به عنوان بهترین و کامل ترین نوع بورسیه در این کشور شناخته شده است. در بورسیه درصدی نیز با توجه به رزومه تحصیلی متقاضی بورسیه به وی بورسیه 25 درصدی، 50 درصدی و یا صد درصدی تعلق می گیرد. منظور ار زرومه کسب نمرات علمی، تحصیلی، پژوهشی و از همه مهمتر دریافت مدرک تومر در زبان ترکی برای برخی از دانشگاه های دولتی است.
شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در ترکیه
با توجه به مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم و همچنین رقابت نفس گیری که بین دانشجویان متقاضی دریافت بورسیه وجود دارد؛ جهت آشنایی بیشتر با شرایط دریافت بورسیه در ترکیه به توضیح برخی از این موارد می پردازیم:
دریافت بورسیه تحصیلی در ترکیه
دریافت بورسیه تحصیلی در ترکیه

اولین شرط پذیرش در بورسیه این است که می بایست در آزمون های پذیرش بین المللی نظیر GRE، GMAT و SAT نمرات حد نصاب را کسب نمود. به همین جهت تمامی متقاضیان باید از طریق سایت بورسلاری مدارک و شرایط آزمون ها اطلاعاتی کسب کنند؛ تا بتوانند جهت پذیرش اولیه آمادگی لازم را داشته باشند. اشخاصی که واجد شرایط مقطع کارشناسی که مدارک بین المللی SAT و GRE دارند، می توانند به جای اینکه در کنکور ترکیه (آزمون ملی) شرکت نمایند؛ مدارک مقاطع پیش دانشگاهی و متوسطه خود را به قسمت پذیرش دانشگاه موردنظر ارائه دهند.
قابل ذکر است که برای دریافت بورسیه جهت تحصیل در ترکیه می بایست مدرک معتبر زبان ترکی (سطح C1) را داشته باشند. در غیر اینصورت باید قبل از درخواست بورسیه و ادامه تحصیل در این کشور، دوره یک ساله زبان ترکی را بگذارنند و مدرک سطح C1 را دریافت نمایند. از دیگر شرایط دریافت بورسیه می توان به شرایط سنی اشاره نمود. به طوری که جهت دریافت بورسیه در مقطع کارشناسی سن زیر 21 سال، مقطع کارشناسی ارشد سن زیر 30 سال و برای مقطع دکترا سن زیر 35 سال داشته باشند.
مزایای بورسیه تحصیلی در ترکیه
ترکیه نیز همچون سایر کشورهای دنیا نظیر آلمان از مزایای خاصی در حیطه بورسیه تحصیلی و تسهیلات آموزشی برخوردار است. که در زیر به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:
اقامت رایگان با بورسیه تحصیلی در ترکیه
همه دانشجویان واجد شرایط بین المللی بورسیه در ترکیه می توانند به صورت رایگان از خوابگاه و اقامتگاه های دانشجویی استفاده کنند. اما این خوابگاه ها فقط در محیط دانشگاهی وجود دارند. در صورت تمایل دانشجویان می توانند با هزینه شخصی خود خارج از محیط دانشگاه نسبت به اجاره آپارتمان و خانه اقدام نمایند.
اخذ بورسیه تحصیلی در ترکیه
اخذ بورسیه تحصیلی در ترکیه

عدم نیاز به پرداخت شهریه با بورسیه تحصیلی در ترکیه
دانشجویانی که بورسیه تحصیلی ترکیه را اخذ نموده اند؛ می توانند به راحتی و بدون هیچ نگرانی از پرداخت شهریه با تمام دقت و تمرکز به تحصیل بپردازند.
هزینه های خدمات درمانی
به طور کلی دانشجویان بورسیه ای و بین المللی در تمامی نقاط دنیا هزینه های فراوانی پرداخت می کنند. این در حالی است که کمک تمام هزینه های درمانی برای دانشجویان بورسیه در ترکیه توسط بیمه سلامت دولت پرداخت می شود.
هزینه سفر در ترکیه
به دانشجویان بین المللی در ترکیه هزینه های سفر به صورت دو بلیط رفت و برگشت تعلق می گیرد. بدین صورت که برای آمدن دانشجو به ترکیه و پس از فارغ التحصیلی برای بازگشت به کشور خود، به صورت رایگان بلیط دریافت می کنند. لازم به ذکر است که اگر دانشجو با هزینه شخصی خود بلیط های فوق را خریداری کند، دولت ترکیه پس از آن هزینه را به حساب وی واریز خواهد کرد.
حقوق ماهیانه
از دیگر مزایای تسهیلات آموزشی برای دانشجویان بین المللی در ترکیه می توان به این مورد اشاره نمود که علاوه بر رایگان بودن دوره های آموزشی، دانشجویان حقوق به صورت ماهانه دریافت می کنند.

٪ نظر

    • لطفا جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با بورسیه تحصیلی در ترکیه با شماره های ذیل تماس حاصل نمایید.
      تلفن ثابت:
      0090-0216-5650565
      تلفن مدیریت و مشاوره حقوقی :
      0090-552-5651565
      تلفن های مشاورین فارسی زبان:
      0090-552-5653565
      0090-552-5654565

    • لطفا جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با بورسیه تحصیلی در ترکیه و تسهیلات آموزشی برای دانشجویان خارجی با شماره های ذیل تماس حاصل نمایید.
      تلفن ثابت:
      0090-0216-5650565
      تلفن مدیریت و مشاوره حقوقی :
      0090-552-5651565
      تلفن های مشاورین فارسی زبان:
      0090-552-5653565
      0090-552-5654565

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه