وبلاگ

باز شدن پروازهای ایران به ترکیه

باز شدن پروازهای ایران به ترکیه

زمان باز شدن پروازهای ایران به ترکیه چه موقع است؟ آیا امکان سفر به ترکیه از طریق راه های هوایی وجود دارد؟ وضعیت پروازهای ایران به ترکیه چگونه می باشد؟ این ها از جمله مهمترین پرشس های آن دسته از مسافران عزیزی است که در شرایط کرونایی از طریق هوایی قصد عزیمت به ترکیه را دارند. برای دریافت پاسخ های مطرح شده پیشنهاد می کنیم تا انتهای این پست با ما باشید چرا که اختصاصا می خواهیم درباره این موضوع صحبت کنیم.
در دنیایی که امروز در آن زندگی می کنیم خطوط هوایی از مهمترین و اصلی ترین مسیر نقل و انتقال مسافران در سفرهای خارجی به حساب می آید. این روزها متاسفانه به دلیل شیوع بیماری خطرناک کرونا و درگیر شدن بسیاری از کشورهای جهان، رفت و آمد مسافران را از طریق هواپیما با محدویت و اختلالاتی همراه نموده است. در روزهای اولیه شیوع کرونا در ایران تمام کشورهای همسایه مرزهای زمینی و هوایی خود را در پی اقدامات بهداشتی به روی مسافران ایرانی بستند. در روزهای پایانی سال 98 کشور ترکیه ورود اتباع ایران را ممنوع اعلام نمود و مرزهای خود را به طور کامل بست، اما بعد از مدتی با کمرنگ تر شدن سایه کرونا با اعمال محدودیت هایی ورود برخی از هواپیماها را آزاد کرد.

30

در طی شروع کرونا تا کنون مرزهای ایران با ترکیه به صورت موقتی باز شده اند. به عنوان نمونه خطوط هواپیمایی ایرلاین و ماهان ایر به منظور اهداف تجاری نه گردشگری در 12 خرداد سال 99 به طور موقت باز اما دوباره بسته شد و تا مدتی به تعویق افتاد. این که باز شدن پروازهای ایران به ترکیه دقیقا چه زمانی است به روند شیوع این بیماری بستگی دارد. اگر این بیماری همچنان گریبان گیر کشور باشد باید بگوییم که مرزها به این زودی باز نخواهند شد.
اهمیت باز بودن مرز مشترک بین ایران و ترکیه
ترکیه یکی از مقاصد جذاب و مهم برای بسیاری از ایرانیان است که هر ساله به قصد توریستی و گردشگری به شهرهای مختلف این کشور سفر می کنند. این رفت و آمد بین دو کشور توانسته فرصت های شغلی بی شماری را ایجاد کند از جمله راه اندازی آژانس های مسافرتی، رونق در پروازهای زمینی و هوایی و سایر موارد. ترکیه یکی از بزرگترین شرکای صادرات و واردات در ایران به حساب می آید و ایران با صادر نمودن یکسری از کالاها به ترکیه همچون خرما، لوازم خانگی، اوره، پلی اتیلن و پلی استیرن، لوله و پروفیل و … توانسته ارز آوری خوبی را به ارمغان بیاورد. همچنین ترکیه با موقعیت خاص جغرافیایی که دارد همانند یک پل ارتباطی بین ایران و اروپا عمل می کند و کشور عزیزمان نیز توانسته از این موقعیت در جهت فروش محصولات خود به اروپا نهایت بهره را ببرد. این روابط تجاری با سایر کشورهای خارجی عاملی شده که اقتصاد ایران روند رو به رشدی به خود بگیرد.

با ورود بیماری کرونا و اعمال محدودیت ها و بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی با ترکیه، بسیاری از مشاغل دچار آسیب دیدگی ورشکستگی شدند. در حال حاضر مسافری به قصد گردشگری به ترکیه سفر نمی کند و این یعنی تعطیل شدن بسیاری از آژانس های گردشگری. با محدود شدن مرزهای زمینی صادرات نیز تا حد زیادی کاهش یافته است. متاسفانه این مسائل سبب شده که اقتصاد کشورمان نسبت به سال های گذشته بیش از بیش کوچکتر شود.
وضعیت پروازهای ایران به ترکیه در ایام کرونا
با شیوع بیماری کرونا در ایران، ترکیه فورا مرزهای خود را بست و با اعمال یکسری قوانین ورود و خروج، پروازها را به کشورمان بسیار محدود نمود، اما پس از مدتی با کم شدن روند بیماری کرونا تصمیم به کاهش محدودیت های اعمال شده به منظور حمل و نقل تجاری و مسافرت ها گرفت. پرواز ترکیش ایرلاینز به فرودگاه امام بعد از یک رایزنی6 ماهه دوباره از سرگرفته شد و مقرر گردید که در طول هفته، 7 بار پرواز استانبول به تهران و برعکس انجام شود. با این حال باز شدن پروازهای ایران به ترکیه با اما و اگرهای زیادی به خصوص از سوی دولت ترکیه همراه بوده است. بر اساس آخرین اطلاعات به دست آمده رایزینی و مذاکرات بین دو کشور برای عادی شدن پروازها همچنان ادامه دارد اما خروجی چندان جالبی تا کنون در پی نداشته است.

اطلاعیه هواپیمایی ترکیه و ایران در خصوص پروازهای مربوطه
بر اساس توافقی که بین سازمان هواپیمایی دولت ترکیه و ایران به عمل آمده، پروازهای ایران ایر از نیمه دوم سال 99 به مقصد استانبول، قرار است که از سرگرفته شوند. که پیرو این ابلاغیه، شرایط پروتکل های بهداشتی از سوی دو کشور به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری خطرناک نیز اعلام گردید. مطابق با شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز، مسافران قبل از ورود به هواپیما بایستی تست منفی PCR خود را ارائه دهند. در خصوص خطوط هواپیمایی ایران همانند هما و ایران ایر نیز به همین صورت می باشد یعنی مسافران باید به هنگام ورود به کشور تست منفی PCR خود را به کارشناسان بهداشتی که در پایگاه فرودگاه امام خمینی حضور دارند تحویل دهند. از آنجایی که سلامت مسافران در اولویت قرار دارد رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی کارکنان و مسافران الزامی است. بر همین اساس، مسافران در فرودگاه تب سنجی می شوند، سطوح پرتردد و سالن های ترمینال به طور مداوم مورد عملیات ضد عفونی قرار می گیرد. در ضمن مسافران نیز ملزم به رعایت فاصله اجتماعی و همچنین زدن ماسک هستند.

31

کلام پایانی
اگر عزم سفر به ترکیه را دارید چه به قصد گردشگری و یا چه به قصد تجاری، بهتر است که در این زمینه با توجه به شرایط موجود، کسب اطلاعات نمایید چرا که باز شدن پروازهای ایران به ترکیه دقیقا مشخص نیست و معلوم نیست که چه زمانی دولت ترکیه مرزهای خود را کاملا به روی هواپیماهای ایرانی باز کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، ما به شما پیشنهاد می کنیم با گروه مشاورین آسمان در ارتباط باشید تا کادر مجرب و متخصص این مجموعه بتوانند اطلاعات دقیقی از زمان بازگشایی پروازها و سایر شرایط و قوانین مربوطه را در اختیار شما سروران گرامی قرار دهند.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه